Deze drie vragen zijn het uitgangspunt voor het bouwen van uw website. Wanneer u een website laat ontwerpen, moeten deze vragen altijd in uw achterhoofd zitten. Een website draait immers om uw klanten, en niet om u.
Hou rekening met wat u wilt bereiken met uw website. Wilt u de mensen in de eerste plaats informeren? Zorg dan dat uw bezoekers op een eenvoudige manier door uw informatie kunnen surfen.
Wilt u dat uw bezoekers uw product of dienst gaan aankopen, laat uw bezoekers dan eerst verlangen naar uw product of dienst en geef ze daarna het gevoel dat u uniek bent. Geef uw bezoeker ook de kans om, eens hij overtuigd is, op eenvoudige wijze uw product of dienst aan te schaffen.
Ook zeer belangrijk is om te achterhalen welke groep het meeste interesse heeft in uw dienst of product. Hoe specifieker uw doelgroep, hoe eenvoudiger het wordt om een website of webwinkel te bouwen die beantwoordt aan wat de bezoeker wil.
Wees niet te algemeen met uw doelgroep. Durf kiezen. Het is beter om 1.000 bezoekers te hebben op uw website, waarvan 300 iets aankopen, dan 12.000 bezoekers te hebben waarvan slechts 170 iets kopen. Kwantiteit is goed, maar kwaliteit, gericht op een specifieke doelgroep, is altijd beter.
Tegen deze regel wordt nog altijd te vaak gezondigd. Ondernemingen creëren daarbij een website aan de hand van de informatie die ze online willen zetten, en niet op basis van de informatie die de bezoeker wil.
Een klein overzicht van informatie waar 99% van uw bezoekers niets aan heeft:
Informatie zoals “Over ons” wordt zelden bekeken. Het boeit uw bezoeker niet dat uw bedrijf in het jaar 2000 werd opgericht door Jan Janssens. Ook wil uw bezoeker geen ellenlange tekst lezen over hoe welkom hij of zij wel is op uw website. Mensen willen zo snel mogelijk de juiste informatie of het juiste product kunnen bekijken. Laat dergelijke informatie dus achterwege of zet ze niet in uw topnavigatie, tenzij uw bezoeker er echt baat bij heeft.
Onder het motto “Less is more” moet u proberen om uw website zo eenvoudig mogelijk te houden voor uw bezoekers. Probeer op iedere pagina slechts één call-to-action te plaatsen en maak dit ook visueel duidelijk! Probeer enkel de essentiële informatie op een pagina te zetten en prop niet alles vol. Hoe duidelijker en eenvoudiger uw website is en eruit ziet, hoe beter u uw boodschap naar de eindgebruiker kan overbrengen.
Probeer ook uw informatie zo beknopt mogelijk te houden. Opteer voor een korte opsomming van uw informatie in plaats van doorlopende tekst. Een bezoeker scant namelijk uw informatie zeer snel en opsommingen zijn een ideale manier om de aandacht te trekken.
Zorg dat de Title tag voor elke pagina ingevuld is. Zorg er ook voor dat uw Title tag verschilt van pagina tot pagina. De Title tag is de tekst die een zoekmachine toont bij een zoekresultaat. Verzorg deze om potentiële bezoekers te overtuigen op uw link te klikken.
De Meta Description tag is de tekst die u in de zoekresultaten onder de titel (afkomstig van de Title tag) van een zoekresultaat ziet. Schrijf deze tekst voor mensen en niet voor zoekmachines. Deze omschrijving dient namelijk om mogelijke bezoekers extra te stimuleren om naar uw website te surfen. Zorg ervoor dat het belangrijkste woord uit de Title tag ook in uw meta description tag en op uw webpagina voorkomt.
Scoort u goed in Google, maar komen er toch weinig bezoekers op uw site? Probeer dan eens uw meta description tag aan te passen. Een meer uitnodigende tekst zal hoogstwaarschijnlijk meer bezoekers opleveren. Let wel: een meta description tag mag maximaal 160 tekens bevatten. Wees dus kort en bondig!
Breng een duidelijke structuur aan in uw webpagina’s. Maak gebruik van kopteksten en zet belangrijke woorden in het vet of cursief. Zo kunnen zoekmachines sneller uw inhoud doorlopen waardoor u hoger in de zoekresultaten zal komen te staan.
Mijn website scoort hoog in Google en is rendabel. Wat nu?
Alles kan beter. Dat geldt ook voor uw website. Uw website rendeert vandaag, morgen en waarschijnlijk ook nog volgende week, maar hoe goed zal uw website nog zijn na een maand? Dit is een vraag waar niemand een sluitend antwoord op heeft. U kunt wel speculeren, maar zeker bent u nooit. Het enige wat u kunt doen, is bepaalde zaken toevoegen of weglaten. Pas dus regelmatig uw inhoud aan en analyseer of de nieuwe inhoud een positieve impact heeft op uw publiek.
Eén van de meest bekende programma’s voor webanalyse is ongetwijfeld Google Analytics. Dit programma is zeer uitgebreid en biedt u de mogelijkheid om uw website grondig te bestuderen en indien nodig te verbeteren. Bovendien is het volledig gratis!
Aarzel dan niet om uw vragen aan ons te richten. Wij helpen u graag verder.