Wanneer u online een formulier invult of een betaling uitvoert, dan worden uw gegevens naar de server van die website gestuurd. Bepaalde hackers zijn in staat om deze gegevens te onderscheppen. Het SSL protocol (Secure Socket Layer) is een manier om deze gegevens te beveiligen. Deze gegevens zijn dan enkel leesbaar voor de server.
Voorlopig heeft deze Google update een kleine impact op de ranking van websites, maar Google zegt dat beveiligde websites in de toekomst een grotere boost mogen verwachten in hun ranking. Dit omdat ze de veiligheid van de internetgebruikers willen verhogen. Google heeft de laatste maanden druk geëxperimenteerd met SSL ranking en besluit dat de resultaten “positief” waren op vlak van relevantie.
Enkele maanden geleden kondigde Matt Cutts nog aan dat hij graag een SSL ranking in Google had geïntegreerd.
Eerst en vooral heeft het veranderen van HTTP naar HTTPS geen invloed op uw huidig SEO profiel. Zorg er wel voor dat Google weet dat uw website nu beveiligd is. Google zal in de nabije toekomst hierover meer documentatie vrijgeven. Echter heeft Google reeds enkele nuttige tips vrijgegeven.
Ook heeft Google een update voor Google Webmaster Tools uitgebracht om HTTPS sites beter te kunnen beheren.
Indien u het alleen voor SEO doet, dan kan u uw tijd en geld beter in linkbuilding of betere content investeren. SSL is wel een goed idee indien u beschikt over een webwinkel of webshop. Mensen willen zich veilig voelen als ze iets online kopen en daar bent u verantwoordelijk voor.
Momenteel hebben beveiligde websites slechts een kleine voorsprong op vlak van SEO, maar Google is van plan om in de (nabije) toekomst hier meer waarde aan te hechten. Op die dag zal het hebben van een beveiligde website sterk meebepalen welke positie uw site zal innemen in de Google zoekmachine.
Indien u uw concurrenten graag een stapje voor blijft op SEO vlak en bereid bent om te investeren in de veiligheid van uw website, dan is het zeker aangeraden om een SSL certificaat aan te schaffen.
Bronnen: