01.06.2015

Een succesvolle webshop in 2 stappen

Delen op

Dat webwinkels het wereldwijd goed doen, is al lang geen nieuws meer. Maar waarom kent je webshop dan nog steeds geen overdonderend succes? Pas deze twee stappen toe en ontpop je als de nieuwe Zalando.

Stap 1: Verhoog het aantal onlineshoppers

Vertrek altijd vanuit de gedachtegang van iemand die nog nooit iets online heeft gekocht. Wat zijn de 5 favoriete argumenten van deze consumenten om het niet te doen?

1. Online kopen is duur

2. Je moet thuis zijn bij de levering

3. Geen informatie genoeg over het product

4. Meer keuze in de winkel

5. Online kopen is niet veilig

Dit zijn stuk voor stuk grondige argumenten en het is jouw verantwoordelijkheid als webshopeigenaar om ze zo snel mogelijk aan te pakken.

Wij deden onderzoek en lijsten de beste oplossingen op:

1. Online kopen is duur

Zorg ervoor dat bepaalde kortingen enkel online geldig zijn en vermeld dit ook duidelijk aan de klant. Zowel in je fysieke winkel als op de webshop.

2. Je moet thuis zijn bij de levering

Geef shoppers zoveel mogelijk de keuze om de plaats en het tijdstip van levering zelf te bepalen. Onzekerheid over het leveringstijdstip is en blijft een van de meest prominente redenen om niet online te kopen.

3. Geen informatie genoeg over het product

Geef uitgebreide en duidelijke productinformatie. Maak gebruik van een ratingsysteem, sociale interactie en product reviews. Dit schept extra vertrouwen en is een uitstekende vorm van mond-tot-mond reclame. Zet ook nog eens de positieve punten van de aankoop in de verf.

4. Meer keuze in de winkel

Schrijf bij ‘uniekere’ producten in slechts hoeveel fysieke winkels die in België te verkrijgen zijn. Zo creëer je het gevoel dat de online consument voor exclusieve producten online moet gaan kijken.

5. Online kopen is niet veilig

Schep zoveel mogelijk vertrouwen op je webshop. Doe dit door bovenaan de webshop duidelijk je pluspunten te tonen. Zaken zoals bekroningen, ratings, certificaten, services en klantenreviews zijn een uitstekende manier om extra vertrouwen te scheppen.

Stap 2: Blijf rekening houden met je bestaande klanten

De belangrijkste informatie verkrijg je door continu het gedrag van je bestaande klanten te analyseren. Op basis van deze gegevens kan je zaken op je webshop aanpassen en controleren of de nieuwe methode een betere conversie oplevert. Dit is geen gemakkelijke opdracht en dus is een voorbeeld nemen aan succesvolle webshops zeker geen schande. Enkele opvallende kenmerken van uitmuntende e-shops zijn:

1. Plaats enkel een zoekfunctie op je website indien deze ook uitgebreid kan zoeken. Als ik bijvoorbeeld zoek op het woord ‘dameschoen’ wil ik hetzelfde resultaat alsof ik zou zoeken op ‘damesschoen’. Opteer indien mogelijk voor een ‘wizard’ waarbij je de gebruiker stap voor stap begeleidt naar een specifiek product.


2. Hou bij wat de klant in het verleden reeds heeft besteld en wijzig je webshop aan de hand van deze gegevens. Zo kan je bijvoorbeeld onmiddellijk de categorie 'damesschoenen' als homepagina instellen voor bezoekers die altijd damesschoenen kopen.


3. Toon duidelijk aan de bezoekers dat ze kunnen chatten of bellen als ze vragen hebben. De drempel hierbij zo laag mogelijk houden, is de boodschap. Hou de vragen van de klanten bij. Dit is een uitstekende bron van informatie om in de toekomst bepaalde zaken aan te passen.


4. Zorg ervoor dat bij het bestelproces alles duidelijk en ondubbelzinnig is. Transparantie is hier de sleutel tot succes. Zijn er verzendingskosten, toon die dan onmiddellijk en niet nadat alle gegevens werden ingevuld. Ook leveringsvoorwaarden, retourmogelijkheden, verzendingskosten, enz. moeten duidelijk toegankelijk zijn.

CONCLUSIE

Maak je webshop altijd met de gebruiker in het achterhoofd. Gebruik de gekregen tips en spaar kosten noch moeite om zo transparant en behulpzaam mogelijk te zijn. Lijkt dit je onbegonnen werk of ontbreekt het je aan tijd? Neem dan contact op met Netcrew. Bereid je wel voor … Een stijgend aantal bestellingen is onvermijdelijk!

Contacteer ons

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.