U hebt het zelf ongetwijfeld al opgemerkt: vandaag de dag toont Google ons het resultaat van onze zoekopdrachten op heel wat verschillende manieren. In dit artikel zetten we voor u de belangrijkste op een rijtje en geven u interessante tips om zelf zo goed mogelijk te scoren op Google.
Google’s carrousel-resultaten zijn niet-commerciële lijsten met informatie. Ze linken niet naar een webpagina, maar naar een nieuwe pagina met zoekresultaten.
Potentieel: zeer laag
Goed voor: museums, muzikanten, enz.
Het merken-kennis paneel kan zeer krachtig zijn omdat het meteen de aandacht trekt en tegelijk ook een indicatie geeft van een gevestigde waarde en vertrouwen.
Dit paneel bevat de naam van de onderneming, een logo, enkele resultaten van Google Afbeeldingen en een beschrijving.
Onder het eerste paneel wordt een kleiner paneel getoond, met een link naar andere Google zoekresultaten en enkele bedrijfsgegevens zoals, CEO, oprichter, oprichtingsjaar, aandelenkoers, enz.
Naast enkele technische vereisten is het nodig om uw bedrijf op Wikidata te zetten en een eigen Wikipedia artikel te hebben.
Potentieel: Hoog
Goed voor: ondernemingen en hun merken
AdWords advertenties worden in blokken boven of onder de gewone (organische) zoekresultaten getoond en kunnen alle soorten informatie bevatten. Let wel, dit is tegen betaling. Stopt u met betalen, dan verdwijnt ook uw advertentie.
Potentieel: hoog
Goed voor: iedereen
Shopping zoekresultaten verschijnen in blokken van productfoto’s met een link, naast de gewone, organische resultaten. De inhoud is sterk commercieel van aard. De richtlijnen voor gebruik hiervan zijn iets strenger, maar betalen voor deze resultaten is meestal goedkoper dan voor AdWords.
Potentieel: gemiddeld
Goed voor: e-commerce websites
Als onderdeel van het merken-kennis paneel biedt Google de mogelijkheid om een hotelkamer te boeken, rechtstreeks via de zoekresultaten. Dit kan zowel via de officiële website van het hotel als via boekingsagenten.
Potentieel: hoog
Goed voor: hotels, reisagentschappen, boekingsagenten
Google toont een paneel met 3 lokale resultaten gebaseerd op de locatie waarnaar gezocht wordt. Als u hierop doorklikt brengt Google u naar Google Maps, waar u een detail te zien krijg van de zaak waarop geklikt werd.
Vereiste is om op Google Mijn Bedrijf geregistreerd te zijn en om voldoende positieve reviews te sprokkelen.
Potentieel: hoog
Goed voor: elke zaak met een fysieke locatie
Een lokaal kennispaneel bevat een foto, een map met een placemark, een link naar de website van de zaak, een link naar de Google Maps routebeschrijving, een review-score, contact-informatie en voor enkele gelukkigen ook een grafiek met populaire tijden. Interessant is dat zowel het merken-kennispaneel als dit paneel samen kan getoond worden op 1 zoekopdracht.
Vereisten zijn dezelfde als voor “de lokale 3” hierboven, met die uitzondering dat u hiervoor ook best in de belangrijkste contact-lijsten opgenomen bent die voor uw sector gelden (bvb. TripAdvisor voor restaurants, Booking.com voor hotels, enz.)
Potentieel: hoog
Goed voor: elke zaak met een fysieke locatie
Alles begint natuurlijk bij de gewone, organische zoekresultaten. Om hier goed op te scoren is het belangrijk om een goed gebouwde website te hebben. We verwijzen daarvoor graag naar ons artikel met basis SEO-tips: https://www.netcrew.be/nl/blog/basis-seo-tips/
Potentieel: hoog
Goed voor: iedereen
Netcrew helpt u graag met een professionele SEO-analyse van uw bestaande website.
Kom gerust eens langs om van ideeën te wisselen bij een kop koffie!