26.02.2014

Google Analytics - De Basis [Deel 1]

Delen op

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website bij te houden en gedetailleerd weer te geven. Deze statistieken gaan niet enkel over het aantal bezoekers maar ook over het surfgedrag, de bezochte pagina’s, de geografische locatie, de gebruikte browsers, enz.

Google Analytics biedt dus een antwoord op volgende vragen:

  • Hoe presteert mijn website?
  • Wie zijn mijn bezoekers?
  • Van waar komen mijn bezoekers?
  • Wat zijn de meest bezochte pagina’s?
  • Hoe lang blijven bezoekers op mijn website?
  • Via welke pagina’s verlaten bezoekers mijn website?
  • ...

 

Hoe werkt Google Analytics?

Om gebruik te kunnen maken van de statistieken van Google Analytics, dient u op elke pagina van uw website een blokje javascript-code toe te voegen. Deze code zorgt ervoor dat voor elke paginaweergave de statistieken worden doorgegeven aan Google Analytics. De te gebruiken javascript-code wordt u bij de creatie van een Google Analytics account bezorgd.

Hoe een Google Analytics account aanmaken?

Het aanmaken van een Google Analytics account kan via volgende link http://bit.ly/1cPySv3.
Opgelet: het aanmaken van een Google Analytics account kan enkel door middel van een Google Account. Het aanmaken van een Google Account kan via volgende link: http://bit.ly/1llnsnI.

Wat is nu het verschil tussen Account, Property en Dataweergave?

Een Account is uw toegangspunt voor Google Analytics en eveneens het hoogste beheerniveau.
Een Property is een website, mobiele applicatie, blog, …
Een Dataweergave is een presentatie van gegevens uit een property en verschaft toegang tot de rapporten voor die property.

U kunt op elk niveau gebruikers toevoegen en hun toegang op elk niveau beperken.

Navigatiestructuur binnen Google Analytics

De linkernavigatie binnen Google Analytics bestaat uit volgende onderdelen:

  • Dashboards
  • Snelkoppelingen
  • Informatiegebeurtenissen
  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies


De eerste vier onderdelen worden hieronder besproken, in een volgend blogitem komen de laatste vier aan bod.

Google Analytics - Dashboards

Dashboards bieden een overzicht van verschillende rapporten op één pagina. Zo ziet u de prestaties van uw website in één oogopslag. De verschillende rapporten worden als widget weergegeven op het dashboard. Het toevoegen van nieuwe widgets aan een dashboard kan door bovenaan in een rapport op ‘Toevoegen aan dashboard’ te klikken.

Hieronder vindt u enkele nuttige Google Analytics Dashboards:

Google Analytics - Snelkoppelingen

Via de snelkoppelingen krijgt u snel toegang tot de rapporten die u het vaakst bekijkt. Snelkoppelingen onthouden eveneens uw instellingen (met uitzondering van de periode), zodat u een rapport niet telkens opnieuw hoeft te configureren wanneer u het wenst te bekijken.

Snelkoppelingen zijn enkel zichtbaar voor diegene die ze gemaakt heeft, maar ze kunnen via de functies ‘E-mail’ en ‘Exporteren’ worden gedeeld.

Google Analytics – Informatiegebeurtenissen (meldingen)

Indien er zich grote wijzigingen voordoen in het bezoekersverkeer van uw website, dan zal Google Analytics hier automatisch melding van maken. Deze meldingen vindt u terug onder de ‘Automatische meldingen’.

Daarnaast is het mogelijk om zelf meldingen aan te maken. Dit kunt u onder ‘Aangepaste meldingen’. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van interessante ‘Aangepaste meldingen’:

  • Opbrengst van het betalend verkeer is X procent gedaald
  • Bouncepercentage van bestemmingspagina is X procent gestegen
  • Aantal bezoekers uit bv. Frankrijk is X procent gedaald
  • Aantal weergaves van een bepaalde pagina is X procent gedaald
  • ...

Google Analytics - Realtime

Via de optie Realtime kunt u bezoekersactiviteiten bekijken terwijl ze plaatsvinden. Deze activiteiten worden onderverdeeld in zes rapporten: Overzicht, Locaties, Verkeersbronnen, Inhoud, Gebeurtenissen en Conversies.

Overzicht

Via het overzicht ziet u hoeveel actieve bezoekers er momenteel op uw website aanwezig zijn. Daarnaast ziet u ook vanop welke andere websites deze bezoekers op uw website zijn gekomen, welke zoekwoorden ze eventueel hebben gebruikt, welke de belangrijkste actieve pagina’s zijn en waar deze bezoekers zich geografisch bevinden.

Locaties

Via Locaties krijgt u een overzicht van de geografische locaties van de bezoekers die zich momenteel op uw website bevinden.

Verkeersbronnen

Via Verkeersbronnen krijgt u een overzicht van de mediums en bronnen die de bezoekers die zich momenteel op uw website bevinden naar u hebben doorverwezen.

Inhoud

Via Inhoud krijgt u een overzicht van welke pagina’s de afgelopen 30 minuten zijn bekeken. Daarnaast kunt u ook zien hoeveel procent van de huidige bezoekers via desktop, tablet of mobiel uw website bezoeken.

Gebeurtenissen

Via Gebeurtenissen worden de 20 belangrijkste gebeurteniscategorieën in de afgelopen 30 minuten weergegeven. Een gebeurtenis is een gebruikersinteractie op een webpagina, zoals bijvoorbeeld klikken op een knop of een flash-element. Elke gebeurtenis kan worden gekoppeld aan de volgende vier componenten:

  • Categorie: Primaire verdeling van de types gebeurtenissen binnen uw website
  • Actie: Beschrijvingselement voor een bepaalde gebeurteniscategorie, zoals bijvoorbeeld Afspelen of Onderbreken voor een video
  • Label: Optioneel beschrijvingselement
  • Waarde: Een numerieke variabele

Conversies

Via Conversies krijgt u een overzicht van de doelen die in de afgelopen 30 minuten behaald werden, met telkens het aantal bezoekers en het percentage van het totale aantal bezoekers.

Lees deel 2

Google Analytics nog niet volledig onder de knie?

Geen techneut of gewoon geen tijd? Geen nood, wij helpen u graag met het opzetten en analyseren van uw Google Analytics project.

Contacteer ons

Google Analytics deel 2

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.