Personaliseer uw website of -shop met deze 5 eenvoudige tips

02 MAART 2017
Personaliseer uw website of -shop met deze 5 eenvoudige tips

PERSONALISEER UW WEBSITE OF –SHOP MET DEZE
5 EENVOUDIGE TIPS

Het personaliseren van websites & webshops is momenteel een 'hot topic'. Aan de hand van personalisatie zorgen webbouwers ervoor dat elke bezoeker zich persoonlijk aangesproken voelt. Dat kan door enkel inhoud te tonen op maat van de bezoeker.

Zo is het perfect mogelijk dat een 40-jarige een compleet andere site te zien krijgt dan een student. Evengoed kan een bezoeker op allerhande websites achtervolgd worden door advertenties van een product dat hij net op een webshop bekeken heeft.

Dit relatief nieuwe fenomeen is zich stilaan alsmaar verder aan het ontplooien. Internetmarketeers proberen aan personalisaties te doen d.m.v. complexe algoritmes en het verzamelen van data van internetgebruikers. Op die manier trachten ze de online verkopen steevast te verhogen.

Maar hoe zien online-shoppers dit? We zijn allemaal al meer dan eens geschrokken van hoeveel informatie we over onszelf prijsgeven zonder het te beseffen. En laat dat net de valkuil zijn van personalisatie dat te ver gaat en eerder op stalken lijkt.

We geven u hierbij 5 eenvoudige tips om te starten met personalisatie zonder moeilijke technische ingrepen en die uw bezoekers niet op stang jagen.

Speel in op de omgeving van uw bezoekers

Bepaal de locatie van uw bezoekers. Dit kan eenvoudig opgevraagd worden via het IP-adres van de bezoeker. Op basis daarvan kan onder andere de taal van de website automatisch aangepast worden en kan de juiste valuta getoond worden. Webshops kunnen meteen de informatie voor levering naar de locatie van de bezoeker voorstellen.

Daarnaast kan de bezoeker in één oogopslag lezen welk filiaal het dichtstbijzijnde is en of het momenteel open of gesloten is.

Verder kunt u ook inspelen op het weer of het seizoen door seizoensgebonden producten in de kijker te zetten en er een kortingscode op te voorzien. U kunt ook tijdens de feestdagen uw klanten laten kiezen voor een gratis cadeauverpakking.

Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden. Wees creatief!

Doe aan upselling & cross selling

Als u vaak webshops bezoekt bent u ongetwijfeld vertrouwd met de zogenaamde ‘voorgestelde artikelen’. Deze verschijnen onder of net naast het artikel dat u op dat moment aan het bekijken bent.

Wanneer dit gaat over bijkomende producten zoals accessoires spreken we over cross selling. Een voorbeeld hiervan zijn geheugenkaarten, extra batterijen of draagtassen die u te zien krijgt wanneer u een digitale camera aan het bekijken bent.

Bij upselling daarentegen gaat dit om duurdere alternatieven. In hetzelfde voorbeeld zouden dit duurdere of beter uitgeruste camera’s kunnen zijn. Ook productbundels zijn een vorm van upselling. Veelal is dit een pakket van het hoofdproduct, aangevuld met een aantal accessoires, maar dan goedkoper dan wanneer alle artikelen afzonderlijk zouden gekocht worden.

Hou een aankoophistoriek bij

Bepaalde webshops zoals bol.com of printabout.nl houden bij wat u kocht en wanneer. Ze schatten in wanneer uw voorraad dreigt op te raken (denk maar aan babyluiers, printcartridges, enz.) en contacteren u vervolgens met een voorstel of herinneringsmail. Let wel dat dit niet te opdringerig overkomt.

Een bijkomende mogelijkheid is om aan cross-selling doen a.d.h.v. een aankoophistoriek. Zo kunt u uw online-klanten een mailing versturen waarin u hen aanvullende producten voorstelt die bij hun recente aankoop past.

Uiteraard wilt u dat uw klanten tevreden zijn met hun aankoop. In dat kader kunnen deze mails evengoed tips & tricks of inspiratie bevatten.

Gebruik cart abandonment e-mails

Dit zijn e-mails die verzonden worden naar online shoppers die producten aan hun winkelmandje toevoegden, maar de check-out of betaalprocedure niet voltooiden.

Gebruik een grappige quote of foto om de geadresseerde aan te spreken. Op die manier komt u niet al te opdringerig over. Het is namelijk de bedoeling om uw bezoeker van dienst te zijn. Dit doet u aan de hand van een overzicht van de artikelen die in zijn/haar winkelmandje achterbleven samen met een link naar de webpagina waarop de check-out procedure kan verdergezet worden.

Vergeet de basics niet…

… door een responsive website aan te bieden aan uw bezoekers. Een responsive website schaalt zich naar het scherm van uw bezoeker. Dit is misschien wel al de meest ingeburgerde vorm van personalisatie geworden en toch zijn er nog zoveel websites niet responsive. Gemiste kansen!

… door bezoekers keuzemogelijkheden te geven op de homepagina. Super eenvoudig, maar zo zorg je er wel voor dat bezoekers meteen te zien krijgen waar ze echt in geïnteresseerd zijn.

… door een persoonlijk en handgeschreven bedankingskaartje mee te sturen met de levering. Uw klant zal aangenaam verrast zijn en zich gewaardeerd voelen. In deze tijden van digitalisering is het menselijke aspect een grote meerwaarde!

… door de privacy van uw bezoekers te respecteren. Informeer uw bezoekers aangaande hun persoonlijke gegevens, waarvoor u browser-cookies gebruikt, enz. Enkel door een transparant beleid win je het vertrouwen van uw gebruikers.

Benieuwd hoe wij personalisatie aanpakken? 

Kom gewoon eens langs, we adviseren u graag.

Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek



Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over