Meer kerstaankopen op uw webshop? 10 Tips & tricks

12 DECEMBER 2016
Meer kerstaankopen op uw webshop? 10 Tips & tricks

Meer kerstaankopen op uw webshop? 10 Tips & tricks

Kerst en nieuwjaar staan voor de deur en online handelaars zullen snel zien hoe hun voorbereidingen opwegen tegenover de verwachtingen van de klant en de aanbiedingen van de concurrenten. En, misschien voor de eerste keer dit jaar, zullen ze mensen sneller zien kopen dan voorheen.

Om munt te slaan uit tijdelijke promoties tijdens de feestdagen, snappen de shoppers wel dat ze producten moeten toevoegen aan hun online winkelkarretje en moeten afrekenen tijdens hetzelfde bezoek aan de website. Doen ze dit niet dan lopen ze het risico dat de producten niet meer beschikbaar zijn of dat de promotie afloopt.

Online handelaars die rekenen op gouden zaakjes tijdens de eindejaarsperiode, beschikken meestal over een aantal technieken om hun publiek aan te moedigen om sneller te bestellen.

1 Verstrek verschillende betaalmogelijkheden

Mensen die tijdens vrije momenten surfen via hun smartphone of op kantoor snel wat online winkelen, zijn meestal bereid om hun bestelling af te ronden. Als ze hun creditkaart echter niet bij de hand hebben, kan dit het bestelproces vertragen of eventueel volledig onderbreken.

Door hun favoriete betaalmiddelen aan te bieden, zoals Paypal of een digitale portemonnee, kunnen ze snel hun bestelling afronden en hun bezigheden verder zetten.

2 Stel een afbetalingsplan voor

Vaak heeft het afronden van een bestelling niets te maken met de verkoper, maar met de persoonlijke situatie van de koper. Misschien willen ze wel bijvoorbeeld die dure hoofdtelefoon aanschaffen voor hun tiener, maar hun budget laat het (momenteel) niet toe. Door het aanbieden van een afbetalingsplan (bvb: betalen in 3 keer), zal de bezoeker eerder geneigd zijn om hun bestelling snel af te ronden.

3 Bied een stimulans aan bij het verlaten van de site

Waarom wachten tot kopers hun e-mail openen of een andere website bezoeken om hen aan te sporen om terug te keren? Bied hen een tussenliggende stimulans aan ( bvb een automatische korting) vooraleer ze de shop verlaten. Op die manier kunt u hen verleiden om toch nog hun bestelling af te ronden.

4 Afrekenen als gast

Laat kopers niet afhaken omdat u wilt dat ze een account aanmaken. Door ‘afrekenen als gast’ toe te laten, zal de persoon waarschijnlijk een aankoop afronden als dit hun oorspronkelijke bedoeling was. Meer informatie vragen dan nodig is om een aankoop af te ronden, kan de verkoop afbreken. De bezoeker een geweldige eerste ervaring bezorgen, is de beste manier om een klant terug te doen keren naar uw webshop voor een nieuwe aankoop.

5 Voorzie een aftelklok

Tik tak. We worden allemaal gemotiveerd door tijd. Wanneer een klant een aftelklok ziet waarbij aangegeven wordt hoelang de promotie nog geldig is, zal deze eerder geneigd zijn om snel nog een bestelling te plaatsen.

6 Accentueer beperkte voorraad

Slechts vijf hoofdtelefoons meer beschikbaar? Laat klanten weten dat er een beperkte voorraad is op dat product, zodat ze sneller gaan bestellen als ze het product echt nodig hebben of wensen.

Als producten niet meer voorradig zijn, maar toch nog op de webshop worden weergegeven, dan raden we aan om bezoekers de mogelijkheid te geven om verwittigd te worden wanneer het product terug voorradig is.

7 Voorzie ‘Bestellen voor _______ geleverd op _______’

Gedurende de maanden november en december zitten klanten meestal met deadlines om tijdig hun bestelling te plaatsen. Daarom is het handig om aan te geven wanneer ze ten laatste moeten bestellen om tijdig hun pakket te ontvangen zodat klanten sneller overgaan tot het afronden van hun bestelling.

8 Maak gebruik van product-badges

Elke handelaar heeft topproducten, nieuwkomers, producten met beperkte voorraad, enz. Door deze producten te voorzien van een badge, vallen ze meer op in de zoekresultaten en productpagina’s en kunnen ze klanten aanzetten tot kopen.

9 Voorzie ‘dagaanbiedingen’

Door het voorzien van dagaanbiedingen zullen kopers opnieuw sneller over gaan tot het plaatsen van een bestelling. De aanbieding van de dag biedt een select aantal producten aan tegen een verlaagde prijs en dat enkel 24 uur lang.

10 Toon real-time activiteit

Of het nu een sociale feed is van mensen die praten over het product of hoe medeshoppers kopen op dit moment, het tonen van real-time activiteit creëert een gevoel van urgentie en draagt bij tot het sneller plaatsen van een bestelling.

Nog meer ideeën:

Deze zaken kunnen u inspireren om nog meer uit uw webshop te halen:

  • Gebruikt de juiste woordenschat. Gebruik woorden als haast, uiterste termijn, nu
  • Overweeg een ‘flash sale’
  • Voorzie ‘social sharing’
  • Werk met spaarpunten
  • Experimenteer met kleuren
  • Pas uw  ‘call-to-actions’ aan
  • Maak gebruik van een responsief webdesign
  • Groepeer producten in bundels

Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over