21.02.2014

Kies uw e-mail onderwerp verstandig

Delen op

De mailbox van heel wat mensen puilt uit. Een goed gekozen onderwerp is dus een must om op te vallen. Enkel zo maakt u kans dat uw e-mail wordt opengeklikt. In het andere geval wenkt voor uw bericht de enkele reis richting prullenmand.
De juiste keuze van de gegevens (afzender + onderwerp) die verschijnen voor de e-mail wordt geopend, maakt het verschil tussen een lage (<10%) en hoge (>60%) open-ratio.
Onderstaande aandachtspunten & tips zetten u op weg:

1. Personalisatie werkt (meestal):

Het gebruik van de voornaam en/of naam van de ontvanger heeft een positieve invloed op de open-ratio van de verstuurde mail. Combineert u beide, dan is de kans het grootst dat uw bericht gelezen wordt. Het succes van deze techniek is wel sterk afhankelijk van de sector waarin u actief bent.

2. “Gratis” werkt (niet altijd)

‘Gratis’ heeft een zekere invloed op de open-ratio. Dat is echter niet in elke sector zo. Pas dus op met het gebruik van ‘gratis’ in de onderwerpregel. Het kan zowel positief als negatief overkomen.

3. Belangrijkheid aanduiden

Het gebruik van woorden als ‘belangrijk’ en ‘dringend’ verhoogt de kans dat uw e-mail geopend wordt. Doe dit echter niet bij elke e-mail die u verstuurt. Anders dreigt de ontvanger eraan gewoon te raken en doet u zelf het effect teniet.

4. Aankondingingen, uitnodigingen & annuleringen

Mensen worden meer aangetrokken door aankondigingen en uitnodigingen dan door herinneringen en annulaties.

5. Woordcombinaties die werken of te vermijden zijn

Woorden kunnen een positieve of negatieve invloed hebben op de open-ratio van uw e-mail. Dit effect kunt u in sommige gevallen versterken door er een tweede woord aan toe te voegen. Zo werken bedankingen als ‘Dank u’ positief, terwijl formules om aan te zetten tot actie (‘Schrijf in’ of ‘Laatste kans’) een negatieve impact hebben.

Conclusie:
De juiste keuze van het onderwerp is zeer belangrijk. Ook al bepalen natuurlijk nog tal van andere factoren de slaagkans van uw e-mailcampagne. In ieder geval is de invloed van de onderwerpregel sterk afhankelijk van hoe gericht de mailing gebeurt (segmentering), de sector, … Daarnaast spelen de verwachtingen bij het inschrijven op uw nieuwsbrief een rol. Mensen aanschrijven die zich niet zelf inschreven, is in dat opzicht uit den boze!

Bronnen:

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.