22.05.2014

Basis SEO tips voor uw bedrijf: word zichtbaar in Google

Delen op

 

Uw website staat vol nuttige inhoud, maar u verschijnt niet tussen de Google zoekresultaten? Wij sommen enkele basis SEO tips op die uw zichtbaarheid in de zoekmachines aanzienlijk verhogen.

  • Beperk uw trefwoorden
  • Gebruik trefwoorden in het begin van uw titel
  • Bewerk uw URL zodat hij uw trefwoord bevat
  • Gebruik uw trefwoord in de eerste 100 karakters van uw tekst
  • Gebruik uw trefwoord in een hoofding
  • Verdeel uw trefwoord gelijkmatig doorheen uw tekst
  • Voeg interne en externe links toe
  • Gebruik afbeeldingen en optimaliseer deze voor de zoekmachine
  • Optimaliseer de title tag en meta-description tag

Hoe bepaalt Google de positie van uw website?

Zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo,… bepalen de positie van uw site via een zogenaamd algoritme. Dit is een complex stuk code die onderzoekt hoe relevant de inhoud van uw website is tegenover de ingegeven zoekopdracht. Hiervoor baseert de zoekmachine Google zich op meer dan 200 factoren. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op Hoe Google Zoeken werkt.

Aan al deze factoren voldoen, is nagenoeg onmogelijk. Veel ervan liggen immers buiten uw eigen wil. Waar u wel een invloed op hebt, is de structuur en de inhoud van uw website. Niet toevallig hechten de zoekmachines hieraan ook het meeste belang. Wij overlopen de belangrijkste SEO factoren om uw website in Google te promoten.

Beperk uw trefwoorden

Bepaal uw trefwoorden vooraf. Concentreer u daarbij op 1 tot maximaal 3 trefwoorden per pagina. Wanneer u te veel trefwoorden gebruikt op uw pagina kunt u daarop worden afgestraft. Dit wordt in vakjargon “Keyword stuffing” genoemd. De zoekmachines gaan er (correct) van uit dat hoe lager het aantal gebruikte trefwoorden, hoe relevanter uw inhoud is ten opzichte van deze trefwoorden.

Voor het bepalen van uw trefwoorden kunt u beroep doen op meerdere technieken. Wij brengen één van deze technieken voor u in kaart:

  1. Organiseer een brainstormsessie waarbij u geassocieerde woorden verzamelt.
  2. Kijk na of gelijkaardige trefwoorden met een hoger zoekvolume bestaan
    (via Google Keyword Planner).
  3. Beslis welke trefwoorden het meest relevant zijn en een zo hoog mogelijk zoekvolume genereren.


Enkel nadat uw trefwoorden zijn bepaald, kunt u uw teksten inhoudelijk beginnen optimaliseren.

Gebruik trefwoorden in uw titel

Bepaal de titel van je pagina met uw trefwoorden in het achterhoofd. Als het enigszins mogelijk is, mag u gerust uw titel laten beginnen met een trefwoord. Let wel: uw trefwoord is niet hetzelfde als uw titel! Uw trefwoord dient enkel als inspiratiebron voor het bepalen van uw titel.

Bij voorkeur is uw titel niet langer dan 70 karakters. Dit is immers de maximale lengte die in de zoekmachines wordt weergegeven. Wel is aangetoond dat titels die meer dan 70 karakters bevatten, via de sociale media vaker aangeklikt worden.

Overschrijdt uw titel de 70 karakters, dan is dat dus geen ramp. Zorg er echter wel voor dat uw trefwoord zoveel mogelijk vooraan in uw titel staat.

Maak uw URL SEO-vriendelijk

Bij het publiceren van uw webpagina past u best uw URL aan zodat uw trefwoorden nog meer worden benadrukt. Baseer u daarvoor op uw trefwoorden in plaats van op uw paginatitel. Laten we dit even verduidelijken met een concreet voorbeeld:

Voor dit artikel zijn wij vanuit volgende trefwoorden vertrokken: “basis, SEO, tips”.
De titel van dit artikel luidt: ”Basis SEO tips voor uw bedrijf: word zichtbaar in Google”.
De URL van deze pagina is echter: “www.netcrew.be/nl/blog/basis-seo-tips/”

Op die manier halen wij een beter resultaat in de zoekmachines. De structuur blijft immers relevanter ten opzichte van de inhoud.

Optimaliseer uw tekst

U hebt uw trefwoorden bepaald? Uitstekend! Maar hoe optimaliseert u nu uw tekst zodat deze als relevant beschouwd wordt door Google? Enkele zaken zijn hiervoor belangrijk:

Trefwoord-intensiteit

Zorg dat uw trefwoord zeker voorkomt in de eerste 100 karakters van uw tekst. Zo benadrukt u dat uw tekst relevant is tegenover uw trefwoorden. Uw trefwoord in een subtitel gebruiken of in het vet zetten kan het belang ervan benadrukken naar de zoekmachines toe. Zorg er ook voor dat uw trefwoorden gelijkmatig verdeeld worden in uw tekst. Zo voorkomt u dat uw tekst onnatuurlijk aanvoelt voor de zoekmachines en vooral voor uw bezoekers.

Een vuistregel is dat uw trefwoord niet meer dan 3 keer per 100 woorden aanwezig is. Controleer uw tekst meermaals om na te gaan of dit al dan niet het geval is. Als het menselijk goed aanvoelt, zal de zoekmachine hier ook niet over struikelen.

Link naar andere pagina's

Als u in uw tekst praat over een onderwerp en u geeft op een andere pagina extra uitleg hierover, koppel deze pagina dan ook effectief met een link. Is dit niet het geval, dan kunt u ook een koppeling maken naar een externe website met meer informatie over dit onderwerp. Dit creëert toegevoegde waarde voor uw bezoekers en heeft een positieve impact op de zoekmachines.

Indien u gebruik maakt van interne of externe links, zorg er dan ook voor dat de tekst van deze link de essentie van de inhoud bevat. Links die beginnen met “klik hier…” hebben een negatieve impact op uw SEO. Wees directer naar uw bezoekers toe en probeer enkel de kernwoorden in uw link te zetten in combinatie met een concreet werkwoord. Op die manier pikt de zoekmachine enkel de relevante kernwoorden uit de link.

“Klik hier om onze brochure te downloaden” wordt dan “Download onze brochure”.

Voeg doordachte afbeeldingen in

Afbeeldingen verhogen niet alleen het leesplezier voor de bezoeker, ook zoekmachines houden ervan. Het spreekt echter voor zich dat zoekmachines de afbeeldingen niet op een fysieke manier kunnen bekijken. Zij doen dit via de zogenaamde alt-tekst. Neem dus altijd de tijd om een passende alt-tekst aan uw afbeelding toe te voegen.

Optimaliseer uw title tag en meta-description tag

Wanneer uw tekst uitgeschreven én geoptimaliseerd is, dient u tot slot uw title tag en meta-description tag te optimaliseren aan de hand van uw trefwoord. De title tag is de blauwe tekst die u terugvindt bij de zoekresultaten van een zoekmachine. De meta-description tag is de grijze tekst onder de title tag. Wanneer u deze twee zaken niet zelf specifieert, worden ze automatisch door de zoekmachine gegenereerd.

title tag en meta-description tag

De title tag mag een exacte kopie zijn van uw paginatitel indien deze niet meer dan 70 karakters bevat (inclusief spaties). De meta-description tag heeft als doel om de surfer te overtuigen uw website te bezoeken. Zorg ervoor dat u de meta-description in functie van de gebruiker schrijft en niet voor de zoekmachines. Gebruik volzinnen die relevant zijn en die de zoeker prikkelen om door te klikken. Handig om weten is dat enkel de eerste 300 karakters getoond worden in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat uw meta-description maximaal 300 karakters bevat.

Enkele interessante SEO tools

Hoe ziet uw title tag en meta-description eruit in Google: Google SERP Simulator.
Bekijk de belangrijkste woorden op uw webpagina: Keyword Density Analyzer.
Ontdek hoeveel mensen naar uw website linken: Backlink Checker.

Nog steeds niet zichtbaar in Google?

U hebt reeds al het mogelijke gedaan, maar levert dit geen merkbaar resultaat op? Dan is de kans groot dat de oorzaak niet in uw handen ligt. Netcrew staat paraat om uw website grondig onder de loep te nemen en deze te optimaliseren voor alle zoekmachines.

SEO audit aanvragen


Bronnen

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.