24.11.2011

10 SEO-tips voor betere posities in de zoekresultaten

Delen op

Hoe hoger uw website scoort in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers uw website zal krijgen en hoe meer website hij zal genereren.

Uit recent onderzoek blijkt dat 95% van de gebruikers van Google zich beperkt tot de eerste resultatenpagina. Daarnaast is de eerste positie goed voor 42% van de kliks, de tweede voor 11% en de derde voor 8%.

Het hoeft dus niet gezegd dat goed scoren in de zoekresultaten van cruciaal belang is voor het succes van uw website.

W3C-Valid

W3C staat voor World Wide Web Consortium en is een organisatie die webstandaarden ontwerpt. Google kan websites beter scannen indien deze W3C-valid zijn. Zorg er dus voor dat alle pagina's van uw website W3C valid zijn.

Valideer nu uw site

Meta-tags

Meta-tags zijn stukjes html-code die de zoekmachines gebruiken om uw website te indexeren. Deze tags bevatten informatie over de pagina. De twee belangrijkste meta-tags zijn de title en de description.

De title-tag laat zowel gebruikers als zoekmachines weten wat het onderwerp van een bepaalde pagina is. Het is namelijk de aanklikbare link die in de zoekresultaten wordt afgebeeld.

Zorg ervoor dat elke pagina een unieke title-tag bevat en dat deze bestaat uit de belangrijkste kernwoorden van de pagina in kwestie. De belangrijkste kernwoorden dienen vooraan te staan in de titel.

De description-tag biedt de zoekmachines een korte samenvatting van de pagina. Google kan deze tekst gebruiken als sitefragment van uw pagina, maar dit is niet altijd het geval. Er wordt vaak een relevant stukje tekst van uw webpagina gebruikt indien deze tekst goed overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker.

Voorzie elke pagina van een unieke beschrijvende description-tag. 

Header-tags

Header-tags worden gebruikt om paginastructuur duidelijk te maken voor gebruikers. Ze bestaan in 6 maten, beginnend met <h1> (de belangrijkste) en eindigend met <h6> (de minst belangrijkste). De tekst die binnen deze tags wordt opgenomen, wordt meestal groter weergegeven dan de normale tekst, waardoor de structuur van de webpagina duidelijker wordt.

Elke pagina dient van minimum één h1 tag voorzien te worden. Gebruik opnieuw belangrijke kernwoorden in deze tag.

Sitemaps

Er bestaan twee soorten sitemaps:

  • XML-sitemap voor zoekmachines
  • HTML-sitemap voor de gebruikers


Een sitemap kunt u vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Het is een hiërarchische weergave van de verschillende pagina's van uw website. 

De HTML-sitemap is een pagina waarop de gebruiker een overzicht kan terugvinden van de inhoud van uw website, met als doel de gebruiker snel inzicht te geven in de structuur van de website.

De XML-sitemap is een XML-bestand dat speciaal gemaakt is voor de zoekmachines en een lijst bevat van alle urls van uw website. Door het gebruik van een XML-sitemap kunnen de zoekmachines uw website efficiënter doorzoeken.

Professionele hosting & laadtijden

De bereikbaarheid van uw website is een heel belangrijk aspect voor uw business. Als uw website niet bereikbaar is, dan is de kans heel klein dat de gebruiker uw website later nog zal (proberen te) bezoeken. Dit geldt ook voor de zoekmachines. Als bv Google op zoek is naar nieuwe pagina's of updates op uw website, maar deze is niet beschikbaar, dan is de kans groot dat Google uw website een hele tijd niet meer komt bezoeken.

Daarnaast is de laadtijd van de pagina's een belangrijk aspect geworden, zowel voor de zoekmachines als voor de gebruikers. Niets is vervelender dan te moeten wachten tot de pagina volledig geladen is. Google is van dezelfde mening en zal tragere websites een lagere positie toekennen in de zoekresultaten. Google beschouwt laadtijden groter dan 1,5 seconden als traag, hoewel laadtijden kleiner dan 3 seconden aanvaardbaar blijken voor gebruikers.

Structuur

De structuur van uw website is een enorm belangrijk aspect voor de zoekmachines, maar vooral voor de gebruikers. Het zijn tenslotte de gebruikers die voor inkomsten moeten zorgen en niet de zoekmachines.

Zorg er voor dat elke pagina van uw website bereikbaar is met maximum drie kliks, startende vanaf uw homepagina. Daarnaast dient het menu altijd op dezelfde plaats te staan en moet er duidelijk aangegeven worden op welk item in de boomstructuur de gebruiker zich momenteel bevindt.

Flash & Frames

Probeer het gebruik van flash & frames te vermijden. 

Websites volledig opgebouwd in flash zijn voor zoekmachines moeilijk of zelfs onmogelijk te indexeren. Deze sites bestaan meestal uit één (SWF) bestand en niet uit verschillende pagina's, waardoor de zoekmachines maar één item terugvinden om te indexeren. Bovendien maakt flash geen gebruik van meta-tags en kan het de laadtijd van uw website aanzienlijk verhogen.

Een frame is een html-element waarmee een webpagina kan opgebouwd worden uit verschillende andere webpagina's. Zoekmachines hebben enorm veel problemen om dergelijke frames goed te indexeren. De webpagina's die deel uitmaken van de framestructuur worden afzonderlijk geïndexeerd, waardoor het mogelijk is dat gebruikers in de zoekresultaten pagina's terugvinden waar bijvoorbeeld geen navigatie op terug te vinden is. De navigatie staat namelijk op een andere webpagina binnen de framestructuur.

Linkbuilding

Linkbuilding staat voor het creëren van externe links (links van andere websites) naar uw website. De zoekmachines gebruiken het aantal links van andere websites naar uw website als waardemeter voor uw website. Niet enkel het aantal, maar vooral de kwaliteit van deze links is bepalend voor een goede positionering binnen de zoekresultaten.

Er bestaan verschillende mogelijkheden om externe links te verkrijgen, zo kunt u:

  • Reageren op blogitems
  • Uw website delen op sociale media sites zoals Facebook, Twitter, Google+, Netlog, ...
  • Een artikel schrijven dat heel wat reacties uitlokt, waardoor er op tal van websites naar dit artikel gelinkt zal worden

Ga nooit in op een aanbod voor honderden links naar uw website. Deze links zijn meestal waardeloos en kunnen eventueel een Google Penalty of ban veroorzaken.

Zoekmachine vriendelijke urls

Zoekmachine vriendelijke urls zijn urls die voor zoekmachines leesbaar zijn en eveneens een bepaalde hiërarchie respecteren. 

Voorbeeld van een zoekmachine vriendelijke url:

https://www.netcrew.be/nl/blog/de-kracht-van-een-goede-website/

Voorbeeld van een niet zoekmachine vriendelijke url:

https://www.netcrew.be/page.php?lang=NL&itemno=378

U merkt meteen dat deze zoekmachine vriendelijke url veel meer betekent en leesbaarder is dan de huidige url. Voor zoekmachines is dit ook het geval, ze kunnen deze url namelijk interpreteren.

Probeer de belangrijkste kernwoorden van de pagina in deze url op te nemen. 

Meten is weten

Maak gebruik van Google Analytics en Google Webmaster Hulpprogramma's. Dit zijn twee gratis tools  van Google die u enorm veel informatie geven over uw website en de bezoekers.

Handige tools  

Hieronder vindt u nog enkele handige tools die u kunnen helpen om uw website beter te doen scoren in de zoekmachines:

 

Wenst u nog meer advies of liever een gesprek met één van onze specialisten
Neem dan contact op met Netcrew, we begeleiden u graag verder.

 

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.