Wegwijs doorheen de verschillende types zoekresultaten op Google

08 JUNI 2016
Wegwijs doorheen de verschillende types zoekresultaten op Google

DE VERSCHILLENDE TYPES ZOEKRESULTATEN OP GOOGLE

U hebt het zelf ongetwijfeld al opgemerkt: vandaag de dag toont Google ons het resultaat van onze zoekopdrachten op heel wat verschillende manieren. In dit artikel zetten we voor u de belangrijkste op een rijtje en geven u interessante tips om zelf zo goed mogelijk te scoren op Google.

Kennis-resultaten: carrousel

Google’s carrousel-resultaten zijn niet-commerciële lijsten met informatie. Ze linken niet naar een webpagina, maar naar een nieuwe pagina met zoekresultaten.

Potentieel: zeer laag
Goed voor: museums, muzikanten, enz.

Kennis-resultaten: merken-kennis

Het merken-kennis paneel kan zeer krachtig zijn omdat het meteen de aandacht trekt en tegelijk ook een indicatie geeft van een gevestigde waarde en vertrouwen.

Dit paneel bevat de naam van de onderneming, een logo, enkele resultaten van Google Afbeeldingen en een beschrijving. 

Onder het eerste paneel wordt een kleiner paneel getoond, met een link naar andere Google zoekresultaten en enkele bedrijfsgegevens zoals, CEO, oprichter, oprichtingsjaar, aandelenkoers, enz.

Naast enkele technische vereisten is het nodig om uw bedrijf op Wikidata te zetten en een eigen Wikipedia artikel te hebben.

Potentieel: Hoog
Goed voor: ondernemingen en hun merken

Advertenties: AdWords-advertenties


AdWords advertenties worden in blokken boven of onder de gewone (organische) zoekresultaten getoond en kunnen alle soorten informatie bevatten. Let wel, dit is tegen betaling. Stopt u met betalen, dan verdwijnt ook uw advertentie. 

Potentieel: hoog
Goed voor: iedereen

 Advertenties: Google shopping


Shopping zoekresultaten verschijnen in blokken van productfoto’s met een link, naast de gewone, organische resultaten. De inhoud is sterk commercieel van aard. De richtlijnen voor gebruik hiervan zijn iets strenger, maar betalen voor deze resultaten is meestal goedkoper dan voor AdWords.

Potentieel: gemiddeld
Goed voor: e-commerce websites

 Advertenties: hotel-advertenties


Als onderdeel van het merken-kennis paneel biedt Google de mogelijkheid om een hotelkamer te boeken, rechtstreeks via de zoekresultaten. Dit kan zowel via de officiële website van het hotel als via boekingsagenten.

Potentieelhoog
Goed voorhotels, reisagentschappen, boekingsagenten

Lokale resultaten: de lokale 3


Google toont een paneel met 3 lokale resultaten gebaseerd op de locatie waarnaar gezocht wordt. Als u hierop doorklikt brengt Google u naar Google Maps, waar u een detail te zien krijg van de zaak waarop geklikt werd. 

Vereiste is om op Google Mijn Bedrijf geregistreerd te zijn en om voldoende positieve reviews te sprokkelen. 

Potentieelhoog
Goed voor: elke zaak met een fysieke locatie

Lokale resultaten: lokaal kennispaneel


Een lokaal kennispaneel bevat een foto, een map met een placemark, een link naar de website van de zaak, een link naar de Google Maps routebeschrijving, een review-score, contact-informatie en voor enkele gelukkigen ook een grafiek met populaire tijden. Interessant is dat zowel het merken-kennispaneel als dit paneel samen kan getoond worden op 1 zoekopdracht.

Vereisten zijn dezelfde als voor “de lokale 3” hierboven, met die uitzondering dat u hiervoor ook best in de belangrijkste contact-lijsten opgenomen bent die voor uw sector gelden (bvb. TripAdvisor voor restaurants, Booking.com voor hotels, enz.)

Potentieel: hoog
Goed voor: elke zaak met een fysieke locatie

Organische resultaten

Alles begint natuurlijk bij de gewone, organische zoekresultaten. Om hier goed op te scoren is het belangrijk om een goed gebouwde website te hebben. We verwijzen daarvoor graag naar ons artikel met basis SEO-tips: http://www.netcrew.be/nl/blog/basis-seo-tips/

Potentieelhoog
Goed voor: iedereen

Zin om uw zaak, organisatie of merk beter te laten scoren op Google?

Netcrew helpt u graag met een professionele SEO-analyse van uw bestaande website.
Kom gerust eens langs om van ideeën te wisselen bij een kop koffie!

 

>> Download hier dit artikel in pdf-formaat.


Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over