Google Analytics - De Basis [Deel 4]

07 SEPTEMBER 2014
Google Analytics - De Basis [Deel 4]

Gedrag

Deze categorie dient om te analyseren wat bezoekers precies verwachten van uw website. Door hierop in te spelen, kunt de conversie verhogen.

Overzicht

Gedrag - overzicht

Hier ziet u een kort overzicht van alle statistieken die worden opgenomen gedurende de tijd dat een bezoeker op uw website surft.

 

Gedragsstroom

Gedragsstroom - overzicht

De gedragsstroom is een combinatie van de bezoekersstroom en de gebeurtenisstroom. Zo kunt u niet alleen bekijken waar de bezoeker naartoe surft, maar ook de interacties op uw site. Zo kunt u bijvoorbeeld zien welke acties een bezoeker onderneemt nadat hij een video op uw website heeft bekeken.

 

Site-inhoud

Site-inhoud - overzicht

Via de categorie “site-inhoud” kunt u onderzoeken op welke pagina uw bezoeker binnenkomt en via welke pagina hij uw site verlaat. Daarnaast leert u hoelang de bezoeker een specifieke pagina bekijkt en in welke mate er op uw site naar specifieke inhoud wordt gezocht.

Alle pagina's

Hier krijgt u een overzicht van alle paginaweergaven van uw website. Interessanter is echter wanneer u op het tabblad “In-Page” klikt. Zo kunt u visueel zien op welke links bezoekers het meest geneigd zijn om op door te klikken.

Gedetailleerd inhoudsrapport

U kunt per pagina doorklikken en zien waarop de bezoekers vervolgens hebben geklikt, hoeveel tijd zij op deze nieuwe pagina hebben doorgebracht en waarop zij vervolgens hebben geklikt. Daarnaast ziet u ook het percentage bezoekers dat uw website heeft verlaten.

Bestemmingspagina's

Hier kunt u zien op welke pagina de bezoeker terechtkomt, de gemiddelde bezoekduur en de conversie wanneer de bezoeker vanuit deze pagina naar zijn bestemmingspagina gaat.

Uitstappagina's

U krijgt een overzicht te zien van de pagina’s waarop de meeste bezoekers uw website verlaten. Zo kunt u aanpassingen doorvoeren waardoor de bezoeker op uw website blijft in plaats dat deze te verlaten.

 

Sitesnelheid

Sitesnelheid - overzicht

Alle informatie omtrent de snelheid van uw website kunt u hier bekijken, en dit per pagina. Deze categorie bevat volgende subcategorieën:

  • Overzicht
  • Paginatiming
  • Suggesties voor snelheid
  • Gebruikerstiming

Overzicht

U krijgt een overzicht van de gemiddelde laadtijd per pagina. U kunt deze bekijken op basis van de browser, het land of per pagina.

Paginatiming

Op deze subcategorie kunt u zien hoelang het duurt om een specifieke pagina te laden en hoeveel procent de laadtijd verschilt met het sitegemiddelde.

Suggesties voor snelheid

Google heeft een handige tool om te zien op welke manier u de snelheid van een webpagina kunt optimaliseren, Page Speed genaamd. Via deze subcategorie kunt u zien welke aanpassingen u kunt doorvoeren om uw laadtijd te optimaliseren.

Gebruikerstiming

Hier wordt bijgehouden hoe snel een bepaalde gebeurtenis of gebruikersinteractie wordt uitgevoerd (bijvoorbeeld hoe snel afbeeldingen laden of de reactiesnelheid voor een druk op een knop).

 

Zoekopdrachten op site

Zoekopdrachten - overzicht

Deze categorie stelt u in staat om alle informatie omtrent de zoekfunctie op uw website op te halen. Deze categorie bevat volgende subcategorieën:

  • Overzicht
  • Gebruik
  • Zoektermen
  • Pagina's

Overzicht

Hier wordt een overzicht gegeven van de zoektermen waarop werd gezocht op uw website, samen met het algemeen percentage van de bezoekers die uw zoekfunctie heeft gebruikt.

Gebruik

U krijgt een overzicht te zien van het aantal bezoekers dat uw zoekfunctie heeft gebruikt en van deze die dit niet hebben gedaan. Ook kunt u zien hoeveel procent van deze bezoekers iets heeft aangekocht op uw website. Dit kan u helpen om de zoekfunctie aan te passen zodat bezoekers effectief iets aankopen wanneer ze een zoekopdracht ingeven op uw website.

Zoektermen

Hier worden alle zoektermen getoond die werden gebruikt. U krijgt ook meer informatie over wat er na de zoekopdracht gebeurde. Zo kunt u zien of bezoekers al dan niet de juiste informatie terugvonden en indien nodig, uw zoekresultaten vervolgens aanpassen.

Pagina's

Deze subcategorie toont op welke pagina’s er van de zoekfunctie gebruik werd gemaakt. Zo kunt u nagaan op welke pagina’s naar de zoekfunctie greep omdat hij de gewenste informatie niet kon terugvinden.

 

Gebeurtenissen

Gebeurtenissen - overzicht

Gebeurtenissen zijn acties die een bezoeker op een bepaalde pagina uitvoert. Deze acties kunnen afzonderlijk worden bijgehouden. Bijvoorbeeld: iets downloaden, klikken op advertenties, klikken op een specifieke knop,… Deze gebeurtenissen worden opgesplitst in volgende subcategorieën:

  • Overzicht
  • Topgebeurtenissen
  • Pagina's
  • Gebeurtenisproces

Overzicht

Hier krijgt u een overzicht van alle gebeurtenissen. Welke de totale gebeurtenissen zijn, het aantal unieke gebeurtenissen, de bezoeken met gebeurtenis en het gemiddeld aantal gebeurtenissen per bezoek.

Topgebeurtenissen

Hier worden de populairste gebeurtenissen per gebeurteniscategorie weergegeven. Zo kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel mensen een specifieke pagina hebben gezien, hoeveel mensen het product hebben toegevoegd aan het mandje, hoeveel mensen op een afbeelding hebben geklikt, etc.

Pagina's

Hier kunt u zien op welke pagina’s de meeste gebeurtenissen werden uitgevoerd. Zo kunt u nagaan welke pagina’s u moeten wijzigen om meer gebeurtenissen te kunnen genereren.

Gebeurtenisproces

U ziet een overzicht van de gebeurtenissen die werden uitgevoerd en dit stap per stap. Zo kunt u achterhalen of mensen al dan niet interesse hebben om één bepaalde gebeurtenis uit te voeren.

 

AdSense

AdSense kunt u integreren in uw webpagina. Zo kan Google advertenties op uw website zetten die relevant zijn voor uw doelgroep. Dit is een uitstekende manier op extra inkomsten te genereren. AdSense bevat volgende subcategorieën:

  • Overzicht
  • AdSense-pagina's
  • Naar AdSense verwijzende URL's
  • AdSense-uitstappunten

Overzicht

Hier krijgt u een overzicht te zien van de belangrijkste AdSense-statistieken. In de tabel onderaan worden AdSense-statistieken weergegeven zoals de dagelijkse AdSense-opbrengst voor uw site.

AdSense-pagina's

Deze subcategorie bevat informatie over de pagina’s die het meeste hebben opgebracht. U kunt in de tabel per pagina kijken hoeveel deze heeft opgebracht.

Naar AdSense verwijzende URL's

Hier ziet u de websites die het meeste verkeer naar uw site hebben gebracht en die gezorgd hebben voor een verhoging van uw AdSense opbrengst.

AdSense-uitstappunten

U kunt op deze subcategorie zien op welke pagina’s de bezoeker uw website heeft verlaten nadat deze op een AdSense-advertentie had geklikt. Zo kunt u uw AdSense-advertenties optimaliseren en een goede balans creëren tussen uw advertenties en de conversie van uw site.

 

Experimenten

Deze categorie wordt gebruikt voor de uitvoering van zogenaamde A/B testen. Hier kunt u opgeven hoeveel procent van de bezoekers versie A van bijvoorbeeld uw homepagina zullen zien, en hoeveel procent de versie B. Zo kunt u uitpluizen welk ontwerp u de hoogste conversie bezorgt en vervolgens deze als uw nieuwe homepage gaan gebruiken.

 

Analyse op pagina

Analyse - overzicht

Hier krijgt u een visuele presentatie van uw website te zien. Op deze presentatie krijgt u standaard kleine tekstballonnetjes te zien met daarin een percentage. Dit percentage toont aan hoeveel procent van de bezoekers op een bepaalde link hebben geklikt. Zo kunt u uw webpagina eventueel aanpassen waardoor bepaalde links aantrekkelijker worden voor uw bezoeker.

Google Analytics nog niet volledig onder de knie?

Geen techneut of gewoon geen tijd? Geen nood, wij helpen u graag met het opzetten en analyseren van uw Google Analytics project.

Contacteer ons

Google Analytics deel 1


Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over