Google Analytics - De Basis [Deel 3]

01 JULI 2014
Google Analytics - De Basis [Deel 3]

Acquisitie

Hier kunt u bekijken waar uw bezoekers vandaan komen. Komen ze via een zoekmachine op uw website terecht? Door uw URL in de browserbalk in te typen? Via een link naar uw website op een andere pagina of via een sociaal platform? Ook informatie omtrent de gebruikte zoekwoorden en Google AdWords kunnen hier bekeken worden.

Overzicht

Acquisitie - overzicht

Hier wordt op zeer eenvoudige wijze getoond via welk platform uw bezoekers op uw website komen. Zo kunt u zeer snel zien hoe belangrijk bijvoorbeeld sociale media is voor de populariteit van uw website.

 

Kanalen

Kanalen - overzicht

Dit tabblad komt in sterke mate overeen met de overzichtspagina. Het biedt echter ook de mogelijkheid om uw bezoeken volledig in detail te bestuderen, zoals het bouncepercentage, het gemiddeld aantal pagina’s per bezoek, het percentage nieuwe bezoeken etc.

 

Alle verkeer

Alle verkeer - overzicht

In plaats van uw bezoekersstroom op te delen in bepaalde categorieën, wordt hier in detail getoond hoeveel personen er, vanop een bepaalde website, op uw website terechtkwamen.

 

Alle verwijzingen

Alle verwijzingen - overzicht

Gelijkaardig aan het tabblad “alle verkeer”, maar hier worden enkel de websites getoond die een link naar uw website hebben staan. Dus enkel de webpagina’s die specifiek naar uw website verwijzen. 

 

Campagnes

Campagnes - overzicht

De resultaten van campagnes die u zelf hebt opgezet, worden hier overzichtelijk voorgesteld. U krijgt een overzicht van het aantal bezoekers dat door uw campagne op uw website is terechtgekomen, wat ze daarna op uw site hebben gedaan en hoe groot de conversieratio van uw campagne is (hoeveel procent van de gebruikers heeft uw vooropgesteld campagnedoel bereikt).

 

Zoekwoorden

Zoekwoorden - overzicht

Deze categorie is onderverdeeld in betaalde en organische zoekwoorden. Het verschil tussen deze twee subcategorieën is dat organische zoekwoorden werden ingetikt door gebruikers die op natuurlijke wijze uw website hebben bereikt.

 

AdWords

AdWords - overzicht

AdWords is één van de meest bekende begrippen in Google Analytics. Deze categorie bevat volgende subcategorieën:

  • Campagnes
  • Bodaanpassingen
  • AdWords-zoekwoorden
  • Overeenkomstige zoekopdrachten
  • Dagdelen
  • Bestemmings-URL's
  • Plaatsingen
  • Zoekwoorposities
  • Videocampagnes

Campagnes

Hier wordt overzichtelijk getoond welke impact uw AdWords campagne heeft gehad op de conversie en, nog belangrijker, welke opbrengst daaraan gekoppeld is.

Bodaanpassingen

Hier kunt u de prijs van een AdWords bod aanpassen volgens locatie, advertentieplanning of apparaat. Zo kunt u bijvoorbeeld een hoog bod instellen voor mensen uit België die met een tablet op zoek zijn naar uw artikelen, of net iets meer instellen voor mensen buiten België die met een desktop op zoek zijn naar artikelen.

AdWords-zoekwoorden

U krijgt via deze subcategorie een overzicht te zien van de meest effectieve AdWords met betrekking tot uw AdWords campagnes.

Overeenkomstige zoekopdrachten

Deze subcategorie leert u welke zoekopdrachten overeenkomen met uw lijst met AdWords zoekwoorden. U kunt zelfs de gebruikte zoekopdrachten bekijken die gerelateerd zijn aan uw producten. Op deze manier kunt u uw lijsten met zoekwoorden aanpassen voor optimaal rendement.

Dagdelen

Via deze subcategorie kunt u statistieken bekijken op basis van het uur van de dag, de dag van de week en de tijdzone-instellingen. U kunt dus onderzoeken wanneer uw website de meeste bezoekers lokt en welke zoekwoorden effectiever zijn tijdens die periode.

Bestemmings-URL's

Hier worden de pagina’s getoond waar bezoekers naartoe worden geleid wanneer ze op uw website komen door middel van uw AdWords advertenties. Op die manier kunt u inspelen op bepaalde doelgroepen.

Plaatsingen

Hier kunt u de automatische en zelfgekozen plaatsingen van uw AdWords vergelijken, alsook de domeinen waarop uw advertenties worden weergegeven en de specifieke URL’s waarop uw advertenties worden weergegeven.

Zoekwoordposities

Hier krijgt u een overzicht te zien van de zoekwoorden die op uw AdWords advertenties werden getoond, van het aantal bezoekers dat naar uw site werd gebracht en de van pagina van de Google zoekresultaten waarop uw advertenties werden getoond.

Videocampagnes

Hier kunt u de prestaties analyseren van de advertenties die u met AdWords voor video heeft gemaakt.

 

Sociaal

Sociaal - overzicht

De categorie “sociaal” geeft een duidelijk overzicht van de sociale interactie, de gegenereerde bezoekers en de opbrengst vanuit social media. U hebt de keuze uit volgende subcategorieën:

  • Overzicht
  • Netwerkverwijzingen
  • Activiteit op gegevenshub
  • Bestemmingspagina's
  • Trackbacks
  • Conversies
  • Plug-ins
  • Bezoekersstroom

Overzicht

Hier wordt een overzicht getoond van de verschillende sociale netwerken met daaraan verbonden het aantal bezoekers en de totale opbrengst van de sociale netwerken.

Netwerkverwijzingen

U kunt via deze subcategorie in detail bekijken welk sociaal netwerk de hoogste kwaliteit verkeer heeft gegenereerd.

Activiteit op gegevenshub

Deze subcategorie toont wat mensen met de content van uw website doen op sociale netwerken. Welke links werden gedeeld, hoe en waar ze zijn gedeeld en wat ze hebben gezegd?

Bestemmingspagina's

Hier krijgt u een overzicht van de webpagina’s die worden gedeeld op sociale netwerken, gesorteerd op populariteit. Indien u op een URL klikt, ziet u in detail op welke sociale netwerken die URL werd gedeeld.

Trackbacks

Vanaf deze tab kunt u zien op welke websites een link naar uw website wordt gelegd en in welke context. Zo kunt u succesvollere content aanmaken.

Conversies

Hier wordt de financiële waarde van de sociale netwerken weergegeven. Zo kunt u precies zien welke sociale netwerken echt belangrijk zijn voor uw website.

Plug-ins

Indien u sociale plug-ins hebt geïnstalleerd (zoals de Google-knop of de Facebook-knop), kunt u zien welke artikelen het vaakst worden gedeeld en op welk sociaal netwerk.

Bezoekersstroom

Hier kunt u specifiek bekijken welke pagina’s een bezoeker, afkomstig vanop een sociaal netwerk, allemaal doorloopt.

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie - overzicht

De categorie zoekmachineoptimalisatie (SEO) bevat alle informatie over de zoekopdrachten die ervoor zorgden dat uw website in de lijst van resultaten terechtkwam.

 

Zoekopdrachten

Hier kunt u uitgebreid bekijken welke zoekopdrachten het meest werden uitgevoerd, welke positie in de Google resultaten uw site behaalde en hoeveel mensen er precies op uw webpagina hebben geklikt.

Bestemmingspagina's

Hier kunt u uitgebreid bekijken welke bestemmingspagina’s het meest werd bekeken via de Google zoekfunctie.

Geografische samenvatting

Deze subcategorie toont vanuit welk land een gebruiker aan het surfen was toen hij via de Google zoekopdracht op uw website kwam.

Google Analytics nog niet volledig onder de knie?

Geen techneut of gewoon geen tijd? Geen nood, wij helpen u graag met het opzetten en analyseren van uw Google Analytics project.

Contacteer ons

Google Analytics deel 1

Google Analytics deel 4


Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over