14.04.2014

Google Analytics - De Basis [Deel 2]

Delen op

Doelgroep

Via de optie ‘Doelgroep’ kunt u uw bezoekers opsplitsen in verschillende compartimenten. Dit is extreem nuttig wanneer u zich met uw website richt op een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld: jonge dames uit Europa.) U kunt die doelgroep er specifiek uitfilteren en kijken waar u uw conversie nog kan verhogen. Dit is zeker één van de belangrijkste categorieën uit onze basishandleiding voor Google Analytics. Ze bestaat uit volgende onderverdelingen:

  • Overzicht
  • Demografie
  • Interesses
  • Geo(locatie)
  • Gedrag
  • Technologie
  • Mobiel
  • Bezoekersstroom

Overzicht

Doelgroep - overzicht

Via het overzicht kunt u in een oogwenk alle bezoeken van de laatste maand bekijken. Ook ziet u onmiddellijk hoeveel procent hiervan nieuwe bezoekers zijn, hoelang een gemiddeld bezoek duurt, hoeveel pagina’s er gemiddeld bezocht worden per bezoek en hoeveel mensen onmiddellijk weggaan van uw pagina (het zogenaamde bouncepercentage). Onderaan de pagina heeft u de mogelijkheid om de bezoekers op te splitsen op demografisch vlak, volgens het gebruikte besturingssysteem en volgens het al dan niet gebruiken van een mobiel toestel. Maar de grootste reden om het overzicht te gebruiken, is de mogelijkheid om snel twee statistieken te kunnen vergelijken. Zo kunt u bijvoorbeeld snel zien hoeveel van de nieuwe bezoekers onmiddellijk uw website terug verlaten en dit proces, indien nodig, bijsturen.

Demografie

Demografie - overzicht

De categorie ‘Demografie’ bestaat op zijn beurt uit drie onderdelen: Overzicht, Leeftijd en Geslacht. Wij geven u een korte omschrijving per onderdeel.

Overzicht

Hier wordt een overzicht getoond van de leeftijd en het geslacht van een door u gekozen statistiek. Zo is het mogelijk te bekijken hoe lang een man gemiddeld op uw website is gebleven.

Leeftijd

Via de leeftijd is het mogelijk uw doelgroep te filteren op basis van de ouderdom van uw bezoekers. Op die manier kunt u bepalen bij welke leeftijdscategorie u het minst populair bent om deze vervolgens, aan de hand van een speciale promotie, toch voor uw zaak te winnen.

Geslacht

Via geslacht kunt u opsporen door welk geslacht u het meest wordt bezocht. Verder kunt u ook, indien u klikt op een geslacht, zien in welke leeftijdscategorieën elk geslacht onderverdeeld is.

Interesses

Interesses - overzicht

Hier kunt u uw doelgroep bepalen aan de hand van de interesses van uw bezoeker. Zo kunt u zien waar uw bezoekers interesse voor hebben. Deze categorie werd op zijn beurt ingedeeld in vier subcategorieën: overzicht, affiniteitscategorieën, marktsegmenten en overige categorieën.

Overzicht

Er wordt een eenvoudig overzicht getoond van het percentage bezoekers dat bij een bepaalde categorie hoort. En dit voor iedere subcategorie.

Affiniteitscategorieën

Affiniteitscategorieën gaan over de natuurlijke interesses van uw bezoekers. U krijgt een lijst te zien met de interesses van uw doelpubliek. Zo komt u te weten of u het juiste type bezoeker het meest aanspreekt.

Marktsegmenten

Gelijkaardig aan affiniteitscategorieën, met dat verschil dat (volgens Google) mensen die in een marktsegment zitten dat verwant is met uw aangeboden product, eerder bereid zullen zijn om uw product of dienst aan te schaffen.

Overige categorieën

Wederom gelijklopend met affiniteitscategorieën en marktsegmenten. Hier kunnen wel onverwachte categorieën bijzitten die je een mogelijkheid kunnen bieden om een categorie personen aan te spreken die dicht liggen bij een bepaald marktsegment.

GEO

Geolocatie, of in het kort Geo, biedt u de mogelijkheid om uw bezoekers op te splitsen in functie van de taal en de locatie waar ze zich bevonden wanneer ze op uw website terecht kwamen.

Taal

Via taal kunt u informatie ophalen over uw bezoekers die een bepaalde taal spreken. Als u ziet dat bijvoorbeeld bijna de helft van uw bezoekers de Franse taal als standaard hebben, kan het interessant zijn om uw website ook in deze taal aan te bieden om zo een groter doelpubliek te bereiken.

Locatie

Via locatie kunt u zien in welk land een gebruiker zich bevond tijdens het bezoeken van uw website. Indien u verder klikt op een land kunt u zien uit welke regio van dit land de meeste bezoekers kwamen.

Gedrag

Gedrag - overzicht

Via gedrag kunt u bekijken hoe een bezoeker zich gedraagt wanneer deze uw website bezoekt. U kunt onder meer terugvinden hoeveel procent van de bezoekers nieuw zijn, hoe vaak gebruikers uw site bezocht hebben en hoe lang ze gemiddeld op uw website vertoeven.

Nieuwe versus terugkerende bezoekers

U kunt specifiek het verschil in gedrag tussen nieuwe en terugkerende bezoekers onderzoeken. Bijvoorbeeld de gemiddelde bezoekduur van een nieuwe bezoeker ten opzichte van een terugkerende bezoeker.

Frequentie en geschiedenis

Hier wordt het aantal bezoekers getoond, gecategoriseerd per aantal bezoeken, alsook de weergegeven pagina’s. U kunt ook kiezen tussen het aantal bezoeken of dagen sinds het laatste bezoek.

Engagement

Via engagement kunt u zien hoelang een bezoeker op uw website rondhangt. Misschien nog interessanter is de mogelijkheid om te zien hoeveel pagina’s een bezoeker bekeek voor hij uw website verliet.

Technologie

Technologie - overzicht

Via het onderdeel technologie kunt u opzoeken welk besturingssysteem, browser en zelfs netwerk uw bezoekers gebruiken.

Browser en besturingssysteem

Via deze tab kunt u tal van informatie verzamelen over uw bezoekers. Zo kunt u – door het aanpassen van de zogenaamde primaire dimensie – alle gegevens bekijken omtrent de populairste browsers, besturingssystemen, schermresoluties, schermkleuren, tot zelfs het al dan niet ondersteunen van Java.

Netwerk

Via deze tab leert u bij welke serviceprovider het grootste deel van uw bezoekers is aangesloten.

Mobiel

Mobiel - overzicht

Op dit tabblad kunt u zien via welk platform de gebruikers uw webpagina bezocht hebben. In eerste instantie wordt in de subcategorie “overzicht” enkel onderscheid gemaakt tussen desktop, mobiel en tablet. Wilt u specifiekere information, klik dan op de subcategorie “apparaten”. Zo krijgt u een overzicht van alle specifieke platformen waarmee naar uw website werd gesurft.

Bezoekersstroom

Bezoekersstroom - overzicht

Dit is mogelijks de interessantste categorie. Een eenvoudige schematische voorstelling toont welke acties de bezoeker onderneemt. Zo kunt u bijvoorbeeld zien waar een bezoeker – die via een zoekmachine op uw website is terechtgekomen – naartoe surft op uw website en op welk punt hij/zij afhaakt. Deze gegevens kunnen u helpen problemen te detecteren en maatregelen te nemen om de conversie te verhogen.

Lees deel één

Google Analytics nog niet volledig onder de knie?

Geen techneut of gewoon geen tijd? Geen nood, wij helpen u graag met het opzetten en analyseren van uw Google Analytics project.

Contacteer ons vrijblijvend

Google Analytics deel 1

Google Analytics deel 3

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.