28.11.2013

Wat is Facebook graph search?

Delen op

Wat is Facebook Graph Search?

Facebook Graph Search (Facebook-sociogram) is de nieuwe zoekfunctie die Facebook-oprichter Mark Zuckerberg begin 2013 in Amerika heeft uitgebracht en die (binnenkort?) ook in België zal worden gelanceerd.

De zoekfunctie werkt als volgt: u zoekt een leuk, nieuw restaurant. Hoe maakt u echter uw keuze tussen het immense aanbod en hoe weet u wanneer een restaurant goed is?

Met de nieuwe Facebook zoekfunctie zal u op het volgende kunnen zoeken:

"Vrienden die restaurants in de buurt van Ieper leuk vinden"

U krijgt vervolgens een lijst te zien van alle bedrijfspagina's die uw vrienden leuk vinden en die in de buurt van Ieper liggen. Op die manier kunt u op een handige en vooral vlugge manier nieuwe restaurants ontdekken. Uiteraard is dit slechts één voorbeeld. De zoekfunctie zal u ook kunnen gebruiken om producten, merken, kortingen, promoties, ... terug te vinden.

Nieuwe mogelijkheden voor bedrijven

Facebook gaat dus een nieuwe zoekfunctie integreren. Dit opent perspectieven voor bedrijven. Facebook Graph Search maakt immers de weg vrij voor een hele reeks aan nieuwe marketingstrategieën. U zult als bedrijf bijvoorbeeld kunnen opzoeken wat uw fans leuk vinden (of net niet) en uw promoties daarop afstemmen.

Facebook Graph Search wordt voor bedrijven op Facebook vooral een tool, vergelijkbaar met Google Analytics voor hun website.

Facebook Search Engine Optimisation (FSEO)

Facebook heeft, net als andere zoekmachines (Google, Bing, ...), zijn eigen ranking systeem. De rankings zullen gebaseerd zijn op de meest gezochte mensen, pagina’s, apps, plaatsen, groepen en zoekopdrachten.

Daarnaast zal Facebook rekening houden met de hoeveelheid informatie die op een bedrijfspagina wordt gedeeld en met het aantal vrienden van de persoon die een opzoeking doet.

De voordelen voor Facebook?

Op het eerste zicht lijkt Facebook geen rechtstreeks voordeel te halen uit de implementatie van deze zoekfunctie. Vandaag haalt Facebook al inkomsten uit Facebook ads, en net die zullen door Facebook Graph Search omhoog gaan. Bedrijven die de nieuwe Facebook zoekfunctie als marketingtool gaan gebruiken, zullen immers gerichter reclame kunnen aanbieden en dus sneller geneigd zijn om te betalen voor een Facebook ad.

Bovendien zal Facebook Graph Search de mogelijkheid bieden om gesponsorde resultaten in de zoekresultaten weer te geven. Ook dit zal extra inkomsten genereren.

Tenslotte doen geruchten de ronde dat bepaalde zoekopdrachten betalend zouden worden. Dit zou een logische stap zijn om nog meer inkomsten te genereren via Facebook Graph Search. Tot nog toe blijft Facebook deze geruchten echter met klem ontkennen.

Conclusie

Facebook Graph Search zal nuttig zijn voor de modale gebruiker, maar bovendien grote mogelijkheden bieden aan bedrijven die sociale media inzetten om hun omzet te vergroten.

Zal Facebook Graph Search een grote hit worden? Of eerder een van die handige tools die niemand gebruikt?

Wat denkt u?

 

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.