20.06.2017

Onze terugblik op WebTomorrow 2017

Delen op

Onze terugblik op WebTomorrow 2017

Dit jaar waren wij opnieuw aanwezig op WebTomorrow, hét evenement bij uitstek rond transitie en de digitale impact op onze economie en maatschappij.

Samen met meer dan 1000 andere nieuwsgierige ondernemers, marketeers en evangelisten werden we geïnformeerd, geïnspireerd en gestimuleerd in de richting van onderwerpen als marketing, entrepreneurship, innovatie en transformatie.

Vandaag de dag draait alles rond ‘customer centricity’ ofte ‘klantgerichtheid’ en dat is ook Bloovi - de organisator van WebTomorrow - niet ontgaan. Bezoekers werden in ware Tomorrowland-stijl verwelkomd door een groep excentrieke drummers die ritmische beats toverden uit lichtgevende drums. Daarnaast werden we er verwend met lekkere foodtrucks, cocktails, een koffiebar, en voor zij die het nodig hadden zelfs een massagesalon.

  

Virtual Reality in de lift

Virtual Reality op WebTomorrow

Tussen de presentaties door zorgden zo’n 70-tal exposanten voor boeiende standen vol informatie over hun producten en oplossingen. Van software tot dienstverlening en van webhosting tot VR (Virtual Reality).

Het valt op dat deze laatstgenoemde technologie meer dan ooit in de lift zit. Om de mogelijkheden te ontdekken gingen we op het ‘VR-island’ van onze Roeselaarse collega’s Nanopixel aan de slag met de HTC-Vive-bril en bijhorende controllers. We ondervonden aan den lijve hoe VR kan gebruikt worden als communicatiemiddel of sales tool in tal van sectoren.

We geven WebTomorrow een dikke 10 voor sfeer en beleving en inhoudelijk liet het evenement ons ook niet in de kou staan. Meer dan 30 sprekers gaven het beste van zichzelf en deelden met plezier en passie hun inzichten en ervaring in interessante, indrukwekkende en soms zelfs overdonderende presentaties.

Evenement vol revolutionaire ideeën

Tijdens de eerste dag van dit tweedaagse evenement viel meteen op dat er heel wat toekomst verscholen zit in innovatieve alternatieven voor de zogenaamde ‘economische machten’ zoals banken, de overheid, de medische en de pharmaceutische sector. Anderzijds vielen er natuurlijk ook heel wat marketinggerichte tips & tricks of do's-and-don'ts te rapen.

Wij zetten voor u de belangrijkste inzichten op een rij. Een overzicht:

Blockchain = WTF* (*Waarschijnlijk Toch Fundamenteel)  - Gerrie Smits

Gerrie Smits is consultant in digitale strategie. Met meer dan 20 jaar ervaring in industrieën die te maken kregen met digitale disruptie, schrijft hij momenteel een boek over blockchain.

In zijn presentatie legde hij op een bijna kinderlijk eenvoudig manier het principe van blockchain uit. Voor de ogen van de hele zaal gaf hij iemand uit het publiek een sinaasappel. In termen van blockchain symboliseert het publiek uit de zaal een decentraal netwerk van computers waarvan elke computer de ‘trade’ of verkoop zag. Wanneer iemand deze verkoop zou willen aanpassen of zelfs verwijderen zou dat praktisch onmogelijk zijn, aangezien iedereen in de zaal (of elke computer in het blockchain netwerk) de waarheid kent en die objectief registreerde.

Consequenties van het blockchain principe zijn goedkopere en snellere transacties, minder fraude en meer transparantie. Als voorbeeld haalt Smits een case aan uit Brooklyn, waarin bewoners van huizen met zonnepanelen hun opgewekte elektriciteit rechtstreeks verkopen aan hun overburen. Dit gebeurt zonder tussenkomst van een overheid, intercommunale of leverancier. Een ander voorbeeld is Ujo Music waarbij kopers het gedeelte van de royalties van hun aangekochte muziek rechtstreeks aan de artiesten betalen.

Voeg daarbij nog de mogelijkheden van een eigen munt, wisselkoers of Bitcoins en het wordt snel duidelijk dat heel wat toepassingen kunnen ontstaan binnen overheden (denk bijvoorbeeld maar aan de verkoop van een huis), de financiële sector en zelfs handel in het algemeen. Tegelijk zullen ook die sectoren te maken krijgen met disruptie…

Why do people Buy? – Marcus Orlovsky

Marcus Orlovsky heeft de afgelopen vijf jaar op verschillende TEDx-conferenties gesproken. Hij is actief op het gebied van onderwijs, waar hij zich specialiseert in gedachtenverandering bij mensen.

Het enthousiasme waarmee Orlovsky voor de dag komt, werkt aanstekelijk en maakt het luisteren zoveel aangenamer. De man zit niet verlegen met een vloekwoord meer of minder en zette het publiek maar al te graag op het verkeerde spoor met wat hij toonde.

Hiermee maakte hij zijn punt.  Het is te gemakkelijk om mee te doen met rages of hypes. Degenen die de moed hebben om zich daartegen te verzetten en hun eigen weg inslaan, kunnen daarvoor afdoende beloond worden.

Deze reclamestunt is daar een voorbeeld van:

Fake News & The New Marketing- Gerry McGovern

Gerry McGovern helpt grote organisaties om een betere digitale klantenervaring te leveren. Grote namen als Microsoft, Cisco, NetApp, Dropbox, VMware en IBM behoren tot zijn klanten. Daarnaast levert hij ook zijn diensten aan de Europese Unie, de VS, het Verenigd Koninkrijk en de Nederlandse, Canadese, Noorse en Ierse overheden.

McGovern schreef zes boeken over digitale klantenervaring. Zijn laatste boek heet ‘Transform: Een Rebel's Guide for Digital Transformation’, waaruit blijkt dat cultuurverandering centraler staat bij digitale transformatie dan technologieverandering.

Enkele van zijn stellingen:

  • Volgens 87% van alle B2B-kopers heeft de inhoud (van bvb. een website) een invloed op hun selectieproces, maar slechts 9% daarvan vertrouwt ook de websites van de verkopende bedrijven;
  • 71% haakt af op typische verkooppraatjes;
  • Het gebruik van ad-blockers (applicaties die advertenties in browsers blokkeren) neemt jaar na jaar exponentieel toe;
  • De kans dat iemand online op een advertentie klikt is 0,04%. Dat is evenveel als de kans dat je geraakt wordt door bliksem.

Hoe het wel moet? Focus de aandacht op je huidige klanten. Grote bedrijven als Amazon, Google en Apple doen er alles aan om hun klanten te begrijpen en te geven wat ze willen. Als zij tevreden zijn, zullen ze dit doorzeggen en betere reclame vind je niet. Daar schuilt ook de kracht. Klanten zullen bedrijven vertrouwen die ze eigenlijk niet kennen omdat ze ervan horen, reviews lezen of zien dat het bedrijf betrokken is.

Ook Tamara Lohan van Mr. & Mrs. Smith had het daarover in haar presentatie. Door naar hun klanten te luisteren en hen te begrijpen, riepen ze een 'The Travel Club for Hotel Lovers' in het leven, alsook hun eigen 'The Smith Boutique Hotel Awards'. Beiden met overdonderend succes.

“Vertrouwen van de klant kan je enkel verdienen door volledig te vatten wat die precies nodig heeft." - Tamara Lohan, Mr. & Mrs. Smith

In het voorbeeld hiernaast kreeg het bericht met een ‘echte’ foto (genomen met een gewone smartphone in het kapsalon zelf) aanzienlijk veel meer likes en clicks op facebook dan exact hetzelfde bericht met een ‘prachtig’ reclamebeeld.

Aan de hand van andere voorbeelden toont McGovern aan dat websites waarvan het aantal pagina’s sterk gereduceerd werd en de structuur minimaal gehouden werd, tot 100% meer conversie teweegbrachten, en tot 35% minder mails naar de klantendienst gestuurd werden.

Zijn samenvattende laatste slide:

 

Shooting for the moon with the mindset of abundance – Naveen Jain

Last but not least: Naveen Jain is een ondernemer, filantroop en technologie pionier. Naveen is gedreven om ’s werelds grootste problemen aan te pakken met behulp van innovatie en ondernemerschap.

Naveen mag gecategoriseerd worden als publiekstopper. Hij werkt aan de bouw van een nieuw soort spaceshuttle om met medewerking van NASA naar de maan te vliegen. Hij heeft een bedrijf dat onderzoek doet naar het screenen van het menselijk lichaam op ziektes om daar met behulp van artificiële intelligentie een helder beeld van te vormen. Hij lijkt even knettergek als geniaal en inspireert zijn publiek als geen ander.

Enkele opvallende quotes uit zijn keytalk:

“Het zijn niet de overheden die de wereldproblemen gaan oplossen, maar wel de ondernemers.”

“Succes draait niet rond geld hebben, maar eerder rond impact maken op de maatschappij.”

“Als je geen impact maakt op andermans leven, dan ben je voor de maatschappij niets meer dan een parasiet.”

“Bekijk de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals je wil dat ze zijn!”

“Je hoeft je kinderen niet alles te leren, maak hen nieuwsgierig zodat ze dat zelf kunnen.”

 
Photo Credits: WebTomorrow Facebook

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.