Hoe uitschrijven nieuwsbrief aanpakken

22 APRIL 2010
Hoe uitschrijven nieuwsbrief aanpakken

Er valt uit een uitschrijving veel te leren over uw doelgroep, uw merkimago en de kwaliteit van uw e-mailings. Daarom moet het proces achter de uitschrijflink goed ingericht zijn.

Uitschrijvingen reduceren

Dit kan door niet onmiddellijk bij de eerste klik op een uitschrijflink de lezer uit te schrijven. Laat hem zijn opt-out bevestigen. Misschien werd er per ongeluk verkeerd geklikt of gaat het om iemand die de link wil testen. Dubbele opt-out richt u in door naar een landingspagina met webformulier te linken, waar de lezer zijn e-mailadres bevestigt om definitief afgemeld te zijn. Of stuur naar aanleiding van de klik een e-mail met een uitschrijfbevestiging, waarin nogmaals geklikt moet worden als definitieve uitschrijving.

Op de uitschrijfpagina kunt u nog een laatste poging ondernemen om de lezer te behouden. Dit kan door de optie aan te bieden om zich tijdelijk af te melden.

Leren van uitschrijvingen

Waarom wenst iemand zich uit te schrijven? Dit komt u eenvoudig te weten door het hem te vragen. Aan het uitschrijfformulier kunt u een veld toevoegen waarin de lezer zijn reden tot uitschrijving kan formuleren of u voorziet standaard enkele redenen (multiple choice) die de gebruiker eenvoudig kan aanvinken. Aan de hand van de multiple choice krijgt u een analyseerbaar en overzichtelijk beeld van uitschrijvers over langere tijd.

De vrije tekstinvoer krijgt hier onze voorkeur omdat de lezers u verbeteringen en andere inzichten kunnen bijbrengen. En bedenk, als u de reden voor uitschrijving zelf kunt verzinnen, had u er niet naar hoeven vragen. U had in dat geval de uitschrijving moeten voorkomen. Daarnaast geeft een vrij invoerveld de lezer het gevoel dat hij zijn mening kwijt kan en dat u naar hem luistert, wat een positief effect heeft op het gevoel waarmee hij uw kennissenkring verlaat.

Automatisch verwerken van uitschrijvingen

Hoe verwerkt u de uitschrijvingen eigenlijk? Afgezien van de motivaties van afmelders die u moet lezen, valt het uitschrijfproces namelijk prima te automatiseren. De meest gebruikelijke vorm van uitschrijven is via een hyperlink in de e-mail. Het is hierbij verstandig om de uitschrijflink eenvoudig en zichtbaar te maken voor lezers, zodat zij deze gebruiken in plaats van de ‘spamknop'.

Daarnaast raden we u aan een unsubscribe header mee te sturen met elke e-mail. Dit is een stukje HTML-code dat in Hotmail, Gmail en enkele andere e-mailprogramma's wordt omgezet naar een uitschrijflink. Deze link wordt getoond in de huisstijl van het programma en maakt dus geen zichtbaar deel uit van de e-mailing. Hierdoor komt de functie betrouwbaar over zelfs wanneer een lezer u niet vertrouwt. Een klik op deze link kan automatisch verwerkt worden in uw database door de meldingen op te vangen met uw CMS of marketing software. Gebruik deze header niet in plaats van een uitschrijflink in de e-mail, want niet alle e-mailprogramma's kunnen er mee overweg.


Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over