21.01.2014

Goede e-commerce voornemens

Delen op

In deze periode is het belangrijk om naast persoonlijke, ook professioneel goede voornemens te hebben. Daarom lijsten we enkele belangrijke punten op die u kunnen helpen om uw doelen te bereiken.

1. Productfoto's updaten

Uit een recente studie blijkt dat grotere productfoto’s uw online verkoop een boost van 9% kunnen geven. Louter en alleen door grotere foto’s te plaatsen. Gebruikers zullen minder snel de pagina verlaten en vlugger meerdere producten bekijken als er duidelijke, grote foto’s gebruikt worden.

Productfoto's updaten

Hou zeker rekening met de volgende puntjes: achtergrond, belichting, kleur en de manier waarop het product in een alledaagse situatie wordt afgebeeld. Zorg er ook voor dat er voldoende afbeeldingen van een product beschikbaar zijn.

Overweeg tenslotte ook om foto’s uit sociale media te integreren. Foto’s die door gebruikers zijn genomen, gelden immers als referentie en tonen mogelijke kopers hoe het product door anderen wordt gebruikt.

2. Deel uw mailinglist op

Deel uw mailinglist op

Indien u nieuwsbrieven gebruikt zoals dit meestal gebeurt, is de kans groot dat uw klanten allemaal dezelfde email ontvangen.

Probeer rekening te houden met het profiel van de klanten. Deel ze op in verschillende groepen (bestaande klanten, nieuwe klanten, prospects). Elke groep heeft baat bij een gepersonaliseerde email. Zo zijn bestaande klanten niets met een email die enkel korting geeft aan nieuwe klanten.

U kunt nog specifieker te werk gaan en gebruikers indelen op interesses, locatie, geslacht, enz.

Hoe meer de email de interesse van een bepaalde klant wekt, hoe minder deze dit als spam zal zien.

3. Leg de focus op wat u uniek maakt

Wat maakt u uniek? Waarin verschilt u van de concurrentie? Dit kan van alles zijn: specifieke producten, een origineel verhaal of creatieproces, gratis verzending, goedkope producten, snelle levering.

Kies goed hoe en waarvoor u wilt gekend zijn en leg daar dan ook de nadruk op.

Leg de focus op wat u uniek maakt

4. Gebruik sociale media

Gebruik sociale media

Uiteraard stond dit al op uw to-do lijstje, maar toch vermelden we het nog even. Het is tenslotte zeer belangrijk om sociale media als marketingtool te gebruiken. Focus vooral op de platformen die door uw doelgroep gebruikt worden en maak gebruik van de eenvoudige manier om de interactie met uw klanten te onderhouden.

Dit kan gaan van vragen beantwoorden en acties opzetten via Facebook en Twitter, tot bijvoorbeeld het betrekken van klanten door hun Instagram foto’s van uw producten op de productpagina weer te geven (zie ook punt 1).

5. Gebruik Analytics

Hopelijk hebt u nu reeds enkele maanden data kunnen verzamelen via Analytics. Via tools als Google Analytics kunt u immers analyseren wat uw conversie is, welke pagina’s en producten het best scoren, maar ook wat minder aanspreekt.

Concentreer u op wat het meest succesvol is en bekijk wat het eventuele probleem is van de onderdelen die minder goed scoren.

Gebruik Analytics

Enkele voorbeelden:

  • Als een bepaald merk zeer goed verkoopt, overweeg dan om dit nog meer in de kijker te zetten en extra producten aan te bieden.
  • Indien een derde van uw gebruikers via Facebook op uw site terecht komen, zorg dan dat u daar ook actief bent.

6. Zorg dat u responsive bent en bereikbaar op elk toestel

Met de opkomst van smartphones en tablets was het nooit belangrijker om ervoor te zorgen dat uw website mobiel toegankelijk is.

Het aantal smartphone-gebruikers groeit iedere dag en zoals u reeds in één van onze vorige blogposts kon lezen, bezit bijna een derde van onze landgenoten een tablet. Het is dus niet verstandig om met deze grote groepen geen rekening te houden.

 

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.