5 redenen waarom uw webshop niet rendeert

23 FEBRUARI 2015
5 redenen waarom uw webshop niet rendeert

Ik heb veel tijd en geld geïnvesteerd in goede SEO en service na verkoop, mijn site genereert veel volk, maar slechts een handvol mensen gaan effectief over tot een aankoop.

Dit is een veel voorkomend probleem die heel wat ondernemers hoofdpijn bezorgen. Wij geven u de 5 hoofdredenen waarom potentiële klanten uw webshop verlaten.

1. Slechte eerste indruk

Wat straalt uw webshop uit bij een eerste oogopslag? Professionaliteit en veiligheid is hierop het enige goede antwoord. Veel ondernemers laten zich beetnemen door zogenaamde internetcowboys. Deze beloven u een webshop die na 1 dag online staat, rendabel is en dit alles tegen een spotprijs. De realiteit is echter dat deze webshops zo goed als onvindbaar zijn (tenzij u een specifieke niche hebt) en weinig tot geen winst zullen produceren.

Laat uw webshop over aan een professioneel bedrijf die eerst uw branche gaat analyseren en een persoonlijk ontwerp aanlevert die niet enkel eigen is aan uw huisstijl, professioneel en betrouwbaar oogt, maar ook een maximale winstmarge garandeert.

2. Welkomspagina

Nog veel te vaak zien wij webshops die op hun homepagina de bezoeker verwelkomen met een literair stukje tekst. Doe dit niet! Het interesseert uw bezoeker simpelweg niet en het lijdt tot irritatie die vervolgens wordt omgezet in een extra bounce. Hoe zou u reageren indien u een fysieke winkel binnenwandelt om daarna een speech te moeten aanhoren over hun uitstekende service?

Denk in functie van de bezoeker. Waarom komt een bezoeker naar uw webshop? Deze vraag is cruciaal om te ontdekken wat juist wel op een homepagina hoort te staan. E-shoppers zijn zeer ongeduldig en willen zo snel mogelijk uw collectie of specifiek product bekijken. Een welkomspagina remt enkel hun gedachtenpatroon af en brengt enkel frustraties met zich mee.

3. Promotieslider

Veel webshops maken gebruik van een slider of carrousel om al hun producten of promoties aan te bieden aan de bezoeker. Meerdere studies tonen aan dat deze methode niet werkt. De slides die volgen op de eerste worden zelden tot nooit bekeken.

Als de bezoeker op zoek is naar product x en deze staat pas op de derde slide, dan heeft deze persoon, en bijgevolg uw webshop pech. De bezoeker zal genoodzaakt zijn om terug naar Google te gaan op zoek naar product x en u loopt een nieuwe klant mis. Een studie van AGConsult toont mooi aan hoe slecht carrousels wel degelijk zijn voor uw webshop.

4. Grote, ingewikkelde navigatie

Wanneer webshops groter worden gebeurd het vaak dat de navigatie meegroeit met het aanbod. Dit kan al snel leiden tot een te grote navigatie die visueel ingewikkeld wordt. Zorg er altijd voor dat de navigatie éénvoudig en duidelijk is. Een gouden regel is een maximum van 7 categorieën. Overschrijdt u deze grens, dan is het aan te raden om gebruik te maken van subcategorieën. Laat de bezoeker kiezen uit een zestal hoofdcategorieën op de homepagina om daarna over te stappen naar een categoriepagina met daaronder de respectievelijke subcategorieën.

Bij responsive websites is het belang van een eenvoudig en duidelijke navigatie nog groter. De beperkte ruimte op een smartphone zorgt al snel voor visuele chaos. Daarom moet er vooraf bepaald worden hoe de navigatie zal werken.

Probeer de bezoeker zo weinig mogelijk te laten zoeken naar het product dat hij/zij wil kopen. Zorg voor een duidelijke navigatie en werk desnoods met subcategorieën. Bezoekers zullen maar al te graag een extra klik uitvoeren, dan dat ze hun product moeten zoeken in een waslijst van items.

5. Lang checkout proces

Eens een bezoeker overtuigd is van een product en deze wilt aankopen, dan wilt die persoon dit zo vlug mogelijk afhandelen. Zorg er dan ook voor dat dit op een vlotte manier verloopt. Zorg dat enkel de noodzakelijke informatie ingevuld moet worden (leveringsadres, betalingsmethode,…).

Indien u meer informatie van de klant wenst, zoals het e-mail adres, geef dan duidelijk aan waarom u dit nodig hebt en vooral, wat het voordeel daarvan is voor die persoon. Dit kan bijvoorbeeld zijn om een bevestigingsmail te kunnen sturen met een getailleerde omschrijving omtrent de bestelling.

Zorg dat de bezoeker tijdens de checkout gemotiveerd blijft. Moedig hem/haar aan door positieve feedback te geven, maar zorg dat deze feedback geen inbreuk doet aan het betalingsproces. Werk ook met een maximum van 2 tot 3 stappen. Per extra stap wordt de kans dat u de klant kwijtgeraakt exponentieel groter.

Uw webshop onder handen laten nemen

Geen techneut of gewoon geen tijd? Geen nood, wij helpen u graag met het opzetten en analyseren van uw eigen webshop. Zo zorgen wij voor een maximale winstmarge voor uw online shop.

Contacteer ons


Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over