2016 is het moment bij uitstek om in te zetten op e-commerce

18 APRIL 2016
2016 is het moment bij uitstek om in te zetten op e-commerce

2016 IS HET MOMENT BIJ UITSTEK OM IN TE ZETTEN OP E-COMMERCE!

Het Mobile Commerce Report van Episerver wijst erop dat we de dag van vandaag even comfortabel online kopen op onze smartphones en tablets, als op onze desktop-pc’s of laptops, of zelfs net iets meer naar een mobiel toestel grijpen.

De evolutie van e-commerce

Episerver bestudeert al enkele jaren deze evolutie en stelde toch enkele opmerkelijke trends vast:

In 2012 was het opmerkelijk dat veel handelaars/merken op zoek gingen naar hoe ze de inhoud op hun website kwalitatiever konden presenteren.

In 2013 zette deze trend zich verder tot ‘mobile-first retailing’, waarbij de nadruk werd verlegd van online shoppen met laptops naar ‘onderweg shoppen’ in het algemeen.

Sinds 2014 stelt men vast dat e-commerce-providers alsmaar meer een marketingstrategie gaan bepalen dat op alle kanalen (incl. mobiele toestellen) tegelijk werkt.

Wat verwacht de consument?

Episerver onderzocht bij zo’n 5300 consumenten waar ze naar op zoek zijn in een mobiele site.

In het algemeen vinden consumenten in zowel de Benelux, de Scandinavische landen, de Verenigde Staten als Engeland en Australie, het erg belangrijk dat een mobiele site snel werkt en met een gemakkelijke navigatie te bedienen valt. 

Benelux scoort slechts 26/100

Opmerkelijk in het rapport is dat de mobiele strategie in de Benelux slechts 26/100 scoort. 

Terwijl de consument zijn eis hoger legt, moeten handelaars en merken hun best doen om deze eisen te kunnen blijven bijbenen.

Nog veel ruimte voor verbetering dus en zeker geen slecht nieuws, omdat het nu het moment bij uitstek is om in te zetten op mobiele strategie en zo consumenten sneller te bereiken, want zij zijn er nu in elk geval klaar voor!

Enkele opmerkelijke cijfers

89% van de consumenten in de Benelux heeft een smartphone
36% verwacht dat merken een site hebben dat geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik
65% van de consumenten in de Benelux kochten al online met een mobiel toestel
20% verwacht dat merken mobiele app aanbieden
20% surft naar de site van een concurrerend merk als de site niet laadt.
44% gebruikt zijn/haar smartphone tijdens het fysieke winkelen
14% zegt dat een aankoop begint op een mobiel toestel

In de Benelux wordt een smartphone het meest gebruikt om sociale media te raadplegen.
In het algemeen worden trage laadtijden al grootste frustratie aanzien.
 

Waar en wat kopen we?

44% van de consumenten in de Benelux plaatst “in de winkel zelf” in hun top-3 locaties om hun mobiel toestel te gebruiken. 

Top-4 aankopen op een smartphone:

1.    Kledij
2.    Reizen
3.    Entertainment
4.    Boeken/muziek

"Met een goede aanpak onderdrukt e-commerce niet het gewone fysieke winkelen, het bevordert het net." 
David Bowen, Director Product Manager for E-commerce bij Episerver

Wat verwacht de consument van een webshop?

Dit zet de consument in de Benelux aan tot mobiel winkelen:

1.    Snelheid & betrouwbaarheid
2.    Aanbiedingen per mail
3.    Product niet in winkel beschikbaar
4.    Tijdelijke aanbiedingen

Waar moet een mobiele site aan voldoen voor de consument:

1.    Responsive (aangepast aan verschillende schermgroottes) – 38%
2.    Reviews/ervaringen van anderen – 32%
3.    Gemakkelijke en snelle naverkoopdienst – 31%
4.    Advies, uitleg, video’s,… - 22%
5.    Wish-list functionaliteit – 22%
6.    Gepersonaliseerde product-aanbevelingen – 20%
 

Frustraties van de consument

Wat doet de consument in geval van een slecht werkende site op mobiel?

1 op 3 consumenten zegt dat een triestig uitziende of slecht werkende mobiele site er vaak toe leidt helemaal geen aankoop meer te doen
62% van de consumenten zal geen moeite meer doen om de site op een computer te openen
58% verlaat de site onmiddellijk
19% surft naar site van concurrerend merk
5% blijft op de site
6% contacteert customer service
2% post negatieve feedback op sociale media
4% ander

UW WEBSHOP

U weet niet goed waar beginnen of op te letten?
Geen nood, wij helpen u graag met het analyseren en opzetten van uw eigen webshop. Zo zorgen wij voor een maximale winstmarge voor uw online shop én uw zaak.

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op! 

Bron: Episerver Mobile Commerce Report 2015


Gepost door: Kris Vanhuyse

Rss feed
Vond U dit een interessant artikel?
Abonneer u en krijg onze nieuwe artikels rechtstreeks in uw mailbox.
Abonnees ontvangen ook exclusieve promoties!

 
Wat is uw mening? Plaats een reactie!
500 karakters over