06.09.2016

10 belangrijke checks om uw website naar een hoger niveau te tillen!

Delen op

10 belangrijke checks om uw website naar een hoger niveau te tillen!

Check #1: DOEL 

Website: waarom en voor wie?

Het internet is gedurende de voorbije jaren een onmisbaar deel van ons leven geworden. We internetten met z’n allen 24/7 op onze smartphones en tablets. Het is dan ook logisch dat mensen vlug even ‘googelen’ als ze naar een specifiek product of dienst op zoek zijn, zelfs als ze al eerder van uw bedrijf gehoord hebben.

De eerste zoekresultaten zijn daarin voor een potentiële klant de beste en betrouwbaarste. U wilt zich tussen die zoekresultaten bevinden om de professionaliteit van uw bedrijf aan te tonen en te laten zien wat uw bedrijf te bieden heeft.

Uw website is dan ook hét allerbelangrijkste contact in het overtuigen van uw doelgroep en potentiële klanten! De indruk die uw website nalaat, bepaalt de feedback die uw bedrijf zal ontvangen. Praten de mensen positief of negatief over u? Zult u gecontacteerd worden of niet?

Ook huidige klanten willen steeds op de hoogte blijven van nieuwe producten, diensten of acties. Soms willen klanten gewoon uw contact-gegevens of openingsuren terugvinden. Uw klanten kozen voor u omdat u voor hen de juiste man op de juiste plaats bent in vergelijking met uw concurrenten, en dat wilt u zo houden.

Check #2: SNELHEID  

Laadt uw site wel snel genoeg?

Mensen wachten niet graag. Als de ene website traag laadt, dan is een andere die wel snel laadt slechts twee klikken verwijderd.

De cijfers bewijzen het: bijna de helft van uw bezoekers zal uw website verlaten als het laden van een pagina langer dan drie seconden duurt. Daarna bent u eraan voor de moeite. Deze indruk zal hen helaas bijblijven en voor u het weet zijn ze al verkocht aan een ander merk of dienst.

Daarenboven houdt Google ook rekening met de snelheid van een website. Hoe sneller de website, hoe hoger de ranking en dus hoe meer bezoekers.

Check #3: GRAFISCH 

Gebruikt u een huisstijl?

75% van de internetgebruikers zegt af te gaan op het webdesign om uit te maken of een zaak geloofwaardigheid uitstraalt.

Het is bijgevolg belangrijk dat alle elementen op uw website één geheel vormen en met elkaar matchen.

Zorg dus niet alleen voor een eigentijds grafisch ontwerp, maar zorg er ook voor dat dit ontwerp aansluit op een weldoordachte huisstijl die past bij de waarden die u wil uitstralen. Uw website zal voor de bezoeker natuurlijker aanvoelen en vertrouwen opwekken.

Check #4: INHOUD 

Is de inhoud van uw site interessant en aantrekkelijk?

Bepaal wat het doel van uw website is. Wilt u online verkopen? Ervoor zorgen dat bezoekers contact opnemen voor een offerte? Klanten naar uw toonzaal leiden?

Breng ook uw doelgroep in kaart en stem de inhoud van uw website daarop af. Zorg dat de tekst uw doelgroep aanspreekt en dat een bezoeker in één oogopslag kan zien waar het over gaat.

Mensen zoeken vaak op internet naar een antwoord op hun vragen of naar een oplossing voor hun probleem. Gebruik toepasselijke beelden en titels die het antwoord of een oplossing bieden. Vertel een verhaal, iets wat uw doelgroep zich perfect zelf kan inbeelden.

Om uw bezoeker te stimuleren in de richting die u voor ogen hebt, gebruikt u actiegerichte knoppen (call-to-actions). Op die manier vindt de bezoeker bovendien sneller wat hij zoekt.

Een goede tekst leest vlot en bevat voldoende (maar niet te veel!) trefwoorden. Gebruik liever een synoniem dan hetzelfde woord opnieuw te gebruiken. Bent u geen krak in het schrijven van teksten, dan kunt u beroep doen op een copywriter die gespecialiseerd is in webcopy.

Check #5: CMS 

Kunt u zelf voldoende aanpassingen doen aan uw site?

Zorg ervoor dat u kiest voor een website met een CMS (content management system). Zo kunt u zelf de inhoud van uw website aanpassen en deze regelmatig vernieuwen. Zo triggert u bezoekers om terug te keren naar uw site. Daarnaast zal u opnieuw beter scoren op Google.

Check #6: TIJDSBESPAREND 

Hoe kunt u tijd besparen met uw website?

De meeste bedrijven, zaken of organisaties hebben één of meerdere toepassingen of lijsten waarin gegevens worden bijgehouden. Denk maar aan kassasystemen, excel-lijsten, ERP of CRM-pakketten, enz.

Vaak worden gegevens uit deze toepassingen of lijsten ook nog eens ingegeven voor weergave op de website. Omgekeerd kan ook. Wanneer een bezoeker een formulier invult op uw website, gaat u deze gegevens nog eens invoeren in het programma waar u klanten mee beheert of uw boekhouding om maar twee voorbeelden te noemen.

Dat kan anders! In veel gevallen kunnen gegevens door middel van een API weggeschreven worden van op uw website naar een programma of omgekeerd. Verken welke handelingen u op deze manier kunt halveren of zelfs volledig automatiseren!

Check #7: MOBIELVRIENDELIJK 

Is uw website mobielvriendelijk?

Het aandeel van websitebezoeken op mobiele toestellen blijft fors stijgen. Binnenkort zal dat aandeel zelfs even groot zijn als het aantal websitebezoeken op desktop.

Is uw website zowel via laptop, tablet als smartphone even gebruiksvriendelijk, snel en leesbaar?

Check het hier met een simpele test van Google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

Lees hier onze blog met 7 redenen waarom u een responsive website nodig hebt.

Check #8: GEBRUIKSVRIENDELIJK 

Is uw website intuïtief te gebruiken?

Navigatie

Hou het navigatiemenu zo simpel en beknopt mogelijk. Zorg ervoor dat de bezoeker niet overweldigd wordt en een duidelijke navigatie-structuur ziet. Scrollen is over het algemeen goed ingeburgerd maar niet oneindig. Het aanmaken van extra pagina’s is hier dan ook de betere keuze.

404 errors

Wanneer een bezoeker op een foutieve of onbestaande link naar of van uw website klikt, krijgt deze een foutmelding van de internetbrowser zelf. Op die manier is alle verbinding met uw website verbroken en bent u waarschijnlijk ook de bezoeker kwijt.

Door gebruiksvriendelijke 404 pagina’s te gebruiken, blijft uw bezoeker op uw website. Aan de hand van een knop naar de homepagina kunt u de bezoeker opnieuw op weg helpen.

Check #9: STERKE CODE 

Werkt uw website overal even goed en is hij veilig?

De W3C-standaarden garanderen dat uw website op de meest courante systemen naadloos werkt. Zorg ervoor dat de code van uw website aan deze standaarden gevalideerd is.

Daarnaast is een goed geprogrammeerde website ook veilig en beschermd tegen malware en hackers. Dit kan gaan van het beveiligen van het contactformulier op uw website tot een garantie op veilige online betaaltransacties.

Opnieuw een streepje voor om binnen de eerste Google-zoekresultaten te belanden.

Check #10: INVESTEER 

Investeert u voldoende in uw website?

Heel wat bedrijven zien hun website als een noodzakelijke kostenpost. Ze willen hier zo weinig mogelijk aan spenderen, waardoor ze er helaas ook weinig in return voor krijgen.

In sommige gevallen is hun bedrijfswebsite zo slecht dat ze juist meer klanten afschrikken.

Ondernemers die klaar zijn voor de toekomst laten dan ook niet na te investeren in hun website.

U kunt zelf de rekening maken. Wat is voor u de waarde van:

  • Een nieuwe klant/lead te werven;
  • Een nieuwe inschrijving op de mailinglist binnen te krijgen;
  • Tijd te besparen (zoals omschreven in check #6);
  • Te besparen op andere soorten reclame;
  • Uw concurrenten een streepje voor te zijn;
  • Te tonen aan de wereld dat u uitblinkt in wat u doet en klaar te zijn voor de toekomst!

Overtuigd? Vragen over één of meerdere checks? 

Sterk webdesign kent voor Netcrew geen geheimen.

Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek

Om u beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Als u verder surft op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Onze privacy policy vindt u hier.